Kjærlighet

PLANTEJORD PÅ STUEGULVET

Jeg hadde tenkt å vente til det ble varmere ute, så plantene kunne få seg en ordentlig dusj med vannslangen og kose seg i sola etterpå, men så gikk prosjekt kaffegrut-i-blomsterjorda skikkelig skeis. Jeg glemte å lese det med liten skrift: kaffegruten må være tørr, og blandes inn med jorda. Hvis ikke? Da får du mugg. Masse mugg. Og om du har gjort som meg, spedd på med litt utejord fordi du ikke hadde nok blomsterjord – ja, da skal du ikke se bort i fra at du får en aldri så liten ute-sopp i potta også.

Heldigvis for meg så er det ikke mye jeg setter større pris på enn de vakre grønne plantene mine (jeg ser forresten at jeg må kjøpe enda fler, har alt for mange tomme potter!), så da var det bare å finne frem de grønne fingrene, sette på godmusikk og kooose seg. Jeg skrapte vekk både mugg og sopp, fant frem de riktige kjøkkenredskapene og pottet om mens jeg fryyyda meg. Nå står det en-to-tre nydusja planter og koser seg på det varme badegulvet, og den aller største (som snart fyller hele 5 år, altså!) venter pent på tur.

Det er like før jeg raser ut på Hageland for å utvide familien med enda et par skjønnheter, jeg ser at jeg blant annet ‘mangler’ en aldri så liten Aloe Vera-herlighet, men så kan det hende at jeg burde rydde opp før jeg tenker på å reise herfra. Overskriften lyver ikke, det er plantejord på stuegulvet. Og i vasken. Og på badegulvet. Hehehe.

Obligatorisk Line-rydder-men-så-blir-det-sykt-rotete bilde ♥

3 thoughts on “PLANTEJORD PÅ STUEGULVET

  1. Så utrolig koselig, dette hørtes ut som en helt nydelig dag i mine ører! Prøver å bli flinkere til å ta meg tid til sånt selv, det er jo virkelig så ålreit når man først er i gang. Og planter er så fint! =) Men nå etter at de hadde fått mugg – tørker du dem så jorda skal bli gjennomtør? Eller hva mener du med å tørke dem? Jeg har også planer om å bruke kaffegrut i jorda en gang så ble nysgjerrig :) Klem

    Lik

    1. Hei! Takk for så fin kommentar :) Jeg brukte en spade (okei da, så var det en kjøkkensleiv og en helt vanlig skje) til å fjerne all jord med mugg og litt ekstra først. Så fylte jeg på med ny jord, og så dusjet jeg plantene godt i dusjen. Der fikk de stå og renne av seg/tørke litt så de ikke skulle være alt for fuktige når jeg satt dem tilbake i pottene.

      Hvis jeg skal prøve kaffegrut igjen, så tror jeg at jeg kommer til å ta gruten ut av filteret og legge på en tallerken eller lignende, og la den tørke – før jeg blander den inn med plantejorda i pottene. Var det mer forståelig? :)

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

