Bare Line · Kjærlighet

Kjære Line

Jeg vet at du er sykere enn du viser verden, jeg vet at du sliter og jeg vet at du har lyst til å gi opp. Jeg vet at du er redd for hva morgendagen bringer hver eneste kveld, og at angsten og depresjonen drar deg inn i mørket. Pulsen stiger, kroppen fylles av uro, og du får ikke sove. Du våkner like trøtt og sliten som da du la deg, hever hodet og prøve å kjempe deg igjennom en ny dag. Jeg vet at du tror at alt du gjør er feil, og at du tror alle tenker at du bare sier dumme og teite ting, og at du oppfører deg som en snørrunge og er et forferdelig menneske. Jeg vet at du er usikker og nervøs, stressa og mye redd. Jeg vet at du tror at du ikke får til noen ting, og at du tror det du får til ikke er bra nok, godt nok eller mye nok.

Men, jeg er her for deg. Jeg står som en bautastein, ved siden av deg eller bare inni ditt eget hode. Jeg snakker ikke så mye, men jeg er trygg og varm og god, du kan stole på meg og jeg vil alltid, alltid være her. Jeg godter meg ikke, jeg er ikke skadefro, jeg holder deg i hånden når du trenger det og stryker deg over hodet om det er det du ønsker. Jeg er din egen lille Skybert, med selektiv mutisme og et godt og varmt innbilt fang. Jeg er din gode selvfølelse, ditt gode selvbilde – som du tror er så langt unna deg at du bare kan se meg for deg som en aldri så liten usynlig bestemorskikkelse ved din side.

Over tid vil du forhåpentligvis forstå at jeg er en del av deg, at du er meg, og at den roen og tryggheten du ser for deg at jeg har – den har du også. I mellomtiden gir jeg deg et aldri så lite tilbakeblikk på uke 10, en uke med både oppturer, nedturer og spennende og morsomme opplevelser.

Mandag: Du var så trøtt der du satt med kaffekoppen i hånda at du ikke skjønte at den varme følelsen på magen var deg selv som helte kaffen ut av koppen og utover t-skjorta. Du slappet av med andre ord, og det er bra!  Tirsdag: For å kvitte deg med rastløsheten tok du et gedigent oppgjør med boden, badet og bokhylla, mens du tulledanset til Dollie på kassett på boomblasteren. Du storkoste deg med andre ord, og det er bra!Fredag/lørdag/søndag: Du hentet Kasper i ny barnehage, dere besøkte oldeforeldre og gode venner, bygget lego, togbane og lo, og Kasper lekte Kaptein Sabeltann i badekaret. Du nøt det med andre ord, og det er bra!

Og sist men ikke minst, avokadospiren blir større og større for hver eneste dag som går, og du gleder deg så innmari til å komme hjem i morgen for å se hvor mye lengre den har blitt. Du har noe å se frem til med andre ord, og det er bra!

Kjære Line: du er god nok – hilsen deg selv.

Legg igjen en kommentar

