Kjærlighet

Ferie, sa du?

«Går det bra?»

«Nei. Men det går bra»


Søndagen som kommer skulle jeg egentlig dratt avgårde på hyttetur. Målet var ei hytte på fjellet, 11km med ski på beina for å komme frem. Ikke innlagt vann, ikke strøm, ingen dekning. Jeg så for meg kortspill, frisk luft, sol og god mat. Appelsiner og kvikklunsj, en snømann eller tre – kanskje til og med en real snøborg. Solbrente fjes på vei hjem igjen. Skikkelig påskeferieJeg har gledet meg som en unge i en godtebutikk, og skrytt ferien jeg skulle på opp i skyene til alle som har hatt et ledig øre. Sommerfuglene har flagret mens jeg har tenkt på den planlagte ferien som et realt spa-opphold: stressdempende og godt for sjela.

Og så – schwoop, poof! Det var den ferien. Den forsvant som dugg for sola, kan man vel si, da det ene reisefølget bestemte seg for at hele opplegget var som en bøtte isvann over hodet – og avlyste med den dårligste unnskyldningen jeg har fått på lenge. Det er lov å si at man angrer. Det er drittsekk-oppførsel å lyve seg unna.

Så her sitter jeg. Skulle egentlig skrevet ferdig et arbeidskrav – holdt på å bestille meg en trøste-ferie til Mallorca med en drøy prislapp på 15 000,- isteden. Lurer på om 5 minutter i skolens solarium hver dag i hele påska vil ha samme nytte. Billigere er det, i alle fall. Skyter i blinde og håper jeg kan få til to bachelor-intervju i påska. Kanskje i Tromsø, så blir det litt ferie likevel.


Kasper har vært hjemme fra barnehagen siden torsdag, og med unntak av fredagen har formen vært god. Stadig tilbakevendende små-feber har holdt han hjemme, og vi har tatt livet med ro. Heldigvis har jeg en helt fantastisk søster, som stiller opp og har vært hjemme med godklumpen i dag så jeg slapp å gå glipp av enda en forelesning. Takk! På den positive siden har hvilepulsen fått senke seg, og alle de småtingene som egentlig tar veldig kort tid men som man aldri helt får seg til å gjøre – er gjort. Støv er tørket, bokhylla er ryddet og nattbordet som fungerte som rundkjøring midt på stuegulvet er plassert i boden. Vasken på badet er ikke tett lenger, og sengetøyet er skiftet.

Sånn sett har de siste dagene vært veldig mye bedre enn de syv dagene før der igjen, og om ferien blir hjemme så skal jeg da klare å nyte den også. Må bare justere topplokket litt først. Kanskje ta litt sol. Se frem til å kunne sove ut. Krysse fingrene for fint vær og lange rusleturer uten noe å rekke. Jada, det skal da bli ferie av det også.

God mandag!

 

Legg igjen en kommentar

