Kjærlighet

Tilbakeblikk på 2015

Selv om 2015 var et år fullt av sykdom, var det også et år fullt av fine opplevelser og gode øyeblikk. Jeg har endelig ryddet i dokumenter, bilder, på eksterne harddisker og usb’er og har lagt ikke mindre enn 450 bilder i en egen mappe til fremkalling. Da det er 1,5 år siden sist jeg sist bestilte fotokopier til meg selv, ga det meg mulighet til å gå igjennom hele 2015’s forevigede øyeblikk. Og siden jeg sitter her og prøver å bli frisk, kommer det her et positivt tilbakeblikk på 2015!

_MG_7984

Januar: Vi startet året med besøk av verdens beste Laurence ♥ og nøt det faktum at vinteren kom med snø! Da Laurence reiste hjem igjen til Canada var Kasper godt fornøyd, han synes ikke noe om å ha besøk av noen som mamma kun snakket spansk og engelsk med. Jeg derimot, synes det hele var ganske trist, men vi fortsatte januar med å ta med oss akebrettet ut på tur, lage snølykter og snømenn – og krysset fingrene for at vinteren skulle bli lang og lys. Jeg ristet tristheten av meg, og begynte å planlegge familietur til Montrèal i 2017 med familien isteden!

IMG_9318

Februar: Været var fortsatt på vår side, og vi fortsatte med å grille, ake, lage snømenn og nyte livet. Frozen var en favoritt – og Olaf dukket opp både her og der. Kasper skjønte etter en ekstra kald tur at det var lurt å bruke votter i kulda, men før det rakk han å gi fra seg vinterens artigste gullkorn:
– Meg: Kom igjen Kasper, du må ha på deg votter!
– Kasper: Jeg. Har. Lommer!
(Hvorpå han demonstrativt stappet begge hendene i lommene på dressen).

IMG_9488
_MG_9360

Mars: Denne måneden forsvant snøen, før den like plutselig kom tilbake igjen. Vi rakk å finne frem sandkassa, og å lage vinterens siste Olaf. Kasper lagde egen sparebøsse i barnehagen, og jeg nøt utsikten av sola som går ned bak fjellene.

_MG_9873
_MG_9870
_MG_9855

April: Vi startet med påskestemning og hjemmelaget påskekylling, og fortsatt ferien hos mamma og pappa. Kasper bestemte seg for at fremmespråk ikke lenger var så farlig, og løp rundt og sa «hola guapa» og «adios» til brodern’s spanske venninne som var kommet på besøk. Jeg fikk sakte men sikkert formen tilbake, og fikk for første gang på lenge karret meg helt til topps på Eikeskar! Våren kom og med den kom humøret, vi koste oss i sola og den snikende varmen, og nøt hverandres selskap og stille morgener. April var også toppmåneden for blinkskudd og fine forevigelser:

_MG_9879
_MG_9898
IMG_9973
_MG_0124
_MG_0140
_MG_0127

Mai: Kontrastene var store mellom 80årslag og konfirmasjon, og fire eksamener på fem uker. Det ble en intens måned, men vi storkoste oss og visste at snart skulle sommeren komme og da kunne vi virkelig slappe av. Som vanlig fikk vi lurt til oss noen små rusleturer og pust i bakken, mens tiden fløy forbi samtidig som vi blunket.

_MG_0189
_MG_0111
_MG_0446

Juni: Jeg ble ferdig med eksamener og startet ferien, og ble bitt av basillen og skrev mye om #hjemmeferie. Vi fylte dagene med hjemmekos og utekos, og deltok på så mange familieaktiviteter i byen som vi hadde tid til. Jeg ble intervjuet av avisa, og synes det var meget stor stas (og litt flaut) da jeg fikk en tosiders med et gedigent bilde av meg på midten! Spenningen var til å ta og føle på – nå var det snart juli og vi skulle ut på årets store eventyr!

IMG_0775
_MG_0887

Juli: E N D E L I G! Årets viktigste feriemåned! Til å være godt planlagt var bilturen lite planlagt, men vi la i vei på årets varmeste dag, fant fram til brodern’s leilighet i Haugesund, kjørte videre til Hareidlandet, gikk på fjellet, besøkte familie, dro på Sightseeing i Ålesund og gjorde hjemturen til nok et eventyr. Jeg skrev «en uhøytidelig guide til bilferien» og reiste glad og fornøyd videre på Nordisk 4Hleir i Finland. Juli var forresten også måneden hvor jeg logget av internett, en gryende tradisjon jeg har store planer om å følge opp også i år.

_MG_7693
_MG_7555
IMG_7784
IMG_0021
IMG_0368
IMG_7540

August: Der juli var begivenhetsrik var august ganske tom. Kasper fortsatte i barnehagen, og jeg gikk tur i skogen. I retrospekt ser jeg at det egentlig var en helt fantastisk ting, jeg bearbeidet inntrykk fra en fin sommer, og ladet opp til en spennende høst. På ettermiddagene koste vi oss i hagen, og på kveldene satt jeg i sola og leste. Den største happeningen bortsett fra skolestart, var en heidundranes tur på Gaustatoppen – og Kasper’s 3års dag, ikke minst!

IMG_8176
_MG_0106 (2)
_MG_0177

September: Høsten kom med alle sine fine farger, og samtidig som jeg øvde meg på å finne roen løp jeg fra det ene kontoret til det andre mens jeg engasjerte meg i alt jeg synes var spennende. På ettermiddagene koste vi oss i hagen eller på tur rundt Tinnemyra, og jeg klarte nok en gang å forundre meg over hvor vakker høsten egentlig er.

_MG_0418
_MG_0328
_MG_0294

Oktober: Jeg hadde bursdag, den ble ikke feiret med noe større om-og-men, nabojenta og Ida kom innom en tur og vi nøt å bare være sammen. I oktober glemte jeg tydeligvis at et kamera (som jeg eier fler av) er til for å ta bilder med, og jeg ser nå at jeg kanskje kjørte ut litt hardt med engasjementet. Det er viktig å ta vare på balansen, og den fant jeg igjen i:

November: Jeg reiste til Slovenia! Jeg har hverken før eller siden vært på en så flott tur, hvor jeg lærte så utrolig masse og samtidig fikk slappet av og bare vært meg selv. Forberedelsene var krevende og angsten ble utfordret, men jeg kom hjem igjen et litt bedre menneske enn da jeg dro. Kasper og jeg fikk besøk av mormor og tante, og så avsluttet vi november med en tur til Gaustablikk før eksamensforberedelsene i gang.

IMG_8552
IMG_8630
_MG_0499
_MG_0480
IMG_0516

Desember: Jeg har korttidshukommelse og tror ikke desember bestod av så mye mer enn eksamener og fullstendig slappe-av ferie hjemme hos mamma og pappa, men det skal jo ikke sies for sikkert. At jeg fikk roet ned på den annen side, ble understreket av at hvilepulsen sank med hele 10, og kvaliteten på nattesøvnen bedret seg. Vi nøt det hele, og avsluttet året med våre kjære Odin, Bettina og Jesper ♥

IMG_0223

Så var det året gått, vi er allerede halvveis i februar og jeg gruer meg nesten litt til dette årets tilbakeblikk. Jeg har blitt en periodeblogger, som bruker plattformen til å holde følge med når Kasper er syk og når jeg er syk, og til å lufte når luftingen trengs. Neida. Joda. Det er nyttig da, for meg. Kanskje ikke så mye for den som leser. Men, med lysere tider kommer bedre humør, og så fort jeg er litt i overskudd på økonomien skal jeg kjøpe meg et nytt objektiv. Og kamerahus. Ja! (Noe sier meg at det blir finn.no eller langt ut i 2018). Jeg hadde en god trend gående en stund der i 2015 når det kom til blogging, og det er noe jeg håper å få tatt fatt på igjen.

Frem til det – plutselig på gjensyn!

Legg igjen en kommentar

