Bare Line · Hverdag

En slags, oppdatering

Den nevnte skrivesperren holder seg godt i live, men etter mye om og men har jeg klart å lure meg langt nok rundt den til å skrive et lite slags oppdateringsinnlegg likevel. Det blir jo fort langt mellom postene her, så hva driver jeg egentlig med for tida?

Som regel er det akkurat som dette: på dagtid løper jeg rundt, fra frivilligsentralen innom voksenopplæringa til kontoret – og jeg storkoser meg på veien. Jeg er med på møter, løser problemer, snakker med utrolig mange flotte og hyggelige mennesker, planlegger og gjennomfører. På ettermiddagene lager jeg middag, vasker klær, leker med lego, er ute i gatene og sykler, går på spankkurs, tørker støv og gjør ablegøyer. På kveldstid prøver jeg å lese pensum og skrive brev, blogge og skrive skoleoppgaver – men som regel skrur hjernen seg av så fort trollmor er ferdig sunget, og jeg er ferdig for dagen. Helgene fyller jeg med sosiale aktiviteter, som for eksempel oppstartsseminar på Rauland med Studentorganisasjonen i Telemark og høstkurs i Ålesund med et godt utvalgt av Norges herligste 4H-alumner. Eller så henter jeg meg inn med så lite aktivitet som mulig, og tar et skippertak på rydding og vasking eller pensumlesing, mens jeg nyter å ikke måtte rekke eller planlegge noen ting.

Jeg har fått meg et verv i ledergruppa på høyskolen i år, instituttansvarlig, som det så flott heter – og i forbindelse med det er det nok av ting å henge fingrene i. Samtidig har frivilligsentralen flyttet inn i nye lokaler, på akkurat samme sted som voksenopplæringa holder til, og der er det så mange flotte mennesker at den tiden jeg ikke bruker på kontoret eller med skolearbeid prioriterer jeg å tilbringe akkurat der – midt i suppa av Notoddens herligste befolkning. Jeg hjelper til både på frivilligsentralen, og i diverse undervisningstimer på voksenopplæringa. Så har jeg selvfølgelig ikke glemt «gutta» mine, så hver tirsdag morgen drikker jeg fortsatt kaffe med byens kjekkeste pensjonister, og hver uke er det plutselig et nytt og spennende møte å forberede seg til. Samtidig har det sosiale livet mitt blomstret, og vi blir invitert på middager eller kaféturer, og hygger oss verre med masse flotte mennesker.

Det som er så innmari fint midt oppi denne sjongleringskunsten jeg bedriver om dagen, er at det er så givende. Jeg gleder meg til å gå på skolen, jeg gleder meg til å drikke kaffe, jeg gleder meg til å lære bort norsk så godt det lar seg gjøre. Det er selvfølgelig en utfordrende balansegang midt oppi det hele, som jeg prøver så godt jeg kan å være meg bevisst, men jeg lærer for hver dag som går – og kjenner på hele kroppen hvordan ting endelig har begynt å gå min vei. Jeg begynner å forstå hva jeg trenger å gjøre for å ha det best mulig, og jeg merker hvor godt det er for sjela å kose seg på veien dit. Jeg oppdager nye ting jevnlig, reflekterer og justerer kursen, og passer på å huske på både meg selv og Kasper midt i det hele. Det er lys i tunnelen, og det lover godt!

Instagramkontoen min har fått et naturlig preg, Snapchat brukes bare til tullball og kjedelige oppdateringer og er snart på vei ut av smartphonen, jeg dukker jevnlig opp i lokalavisa men har ikke blitt noe mer spennende på facebook, mailen er fortsatt min kjæreste app og i november reiser jeg til Slovenia i en hel uke! Og så har jeg forresten fått tatt den tatoveringen jeg snakket om, og dipdyet håret blått – den beste avgjørelsen jeg har tatt på mange år. Jeg krysser fingrene for at trenden fortsetter fremover, men muligens krydret med litt mindre skrivesperre.

Sånn, det var det lille slags oppdateringsinnlegget. Snakkas plutselig, da!

Legg igjen en kommentar

