Bare Line · Kjærlighet

Å bare være slik

Jeg sitter på bordet, nesten i vinduskarmen, og ser skyene rulle inn over byen. Jeg hører på vindkastene som bygger seg opp i styrke, og venter på at lyden av regn skal slå ned og legge seg som et lokk over alle de andre lydene. Fuglene slutter å synge, og plutselig hører jeg bare overdøvende plask av dråper som treffer.

Jeg innser at det er lenge siden jeg bare har vært slik, og tatt innover meg hvor mektig naturen er. Skyene deler seg i det fjerne, og snødekte fjelltopper kommer til syne, før de igjen forsvinner like majestetisk og duvende som de kom.

Den store, gråhvite massen tar over himmelen med en bevegelse så sakte at man virkelig må ta innover seg at den kommer nærmere – man skulle tro den er stolt av å være det den er – uforanderlig i sin foranderlighet, stor, kraftig og uovervinnerlig.

Klokken på veggen tikker av sted på sin vante gang i bakgrunnen, roen kan tas og føles på. Tåka snirkler seg frem mellom barskogen i det fjerne, og jeg føler meg priviligert som kan sitte å overvåke det hele. Den driver av sted, foran noe, bak noe annet – som en slags naturens lek vi aldri kommer til å forstå.

Jeg hører et tungt pust etterfulgt av et snork fra barnerommet, mens jeg følger to fugler i sin samkjørte flygning over landskapet. De ligger på luften og er ett med omgivelsene, og blir sakte men sikkert til to sorte prikker det ikke lenger er mulig å se.

Skyene trekker seg tilbake, og mens vinden sakte avtar får jeg et glimt av det som et eller annet sted der langt borte er kveldens spektakulære solnedgang. Regnet kom aldri i kveld, men øyeblikket, det var der.

Jeg takker meg selv for at jeg ga meg selv tid til å ikke forstyrres, ikke være bekymret eller opptatt – og trekker meg ut av boblen og tilbake til hverdagens sysler. Det er fortsatt noe som må gjøres før hodet treffer puta og den eventyrlige ferden til drømmeland påbegynnes – jeg lager meg en kopp te og lar naturens ro prege det som står igjen.

Fredfullt. Rolig. Fint.

7 thoughts on “Å bare være slik

Legg igjen en kommentar

