Kjærlighet

MELK ER KALVEFØDE

Her om dagen var jeg på helsekosten for å kjøpe tarmbakterier i pilleform. Jada, du leste riktig – tarmbakterier i pilleform. De kostet meg over firehundrekroner, og jeg begynner å lure på om jeg like gjerne kunne kastet en femhundrelapp ut av vinduet, for de bakteriene står pent på kjøleskapshyllen der helsekostdamen strengt fortalte at de hører hjemme. «To piller etter hvert måltid» har jeg valgt å glemme, for selv om det sikkert skal være godt for tarmen, kan jeg ikke si det høres særlig fristende ut å putte dem i munnen.

Sammen med oppbevaringsinstrukser mottok jeg noen interessante formaninger om kosten generelt, og da det ikke kan sies å være det første rådet jeg har fått om nettopp dét i det siste merket jeg at det rant litt over for meg. Jeg nikket og smilte og takket selvfølgelig damen pent, og snakket tips og triks og råd langt ned i kjelleren i rundt en time etterpå. Det har seg nemlig sånn, at nå har jeg fått ‘gode råd’ fra både sør, vest, nord og øst, og står igjen med et kosthold som kun burde inneholde vann med sitron.

Når man har slik en magebetennelse skal man nemlig absolutt ikke drikke melk, det er jo helt klart som gift for magen og et absolutt njet-no-aldri. Man burde strengt talt heller ikke spise brød, eller noe annet som inneholder laktose eller gluten. Alt som inneholder sukker er også fy og skam, og helsekostdamen var så snill å informere om at alt bortsett fra kaffe og te faktisk inneholder nettopp dette djevelske stoffet (som også finnes i fruktform, det er visst ikke så bra det heller). Kaffe er forresten både pest og kolera når det kommer til magevansker, så da står du igjen med te, da. Og nå tenker du kanskje at grønnsaker er et safe bet, siden det meste annet av mitt hverdagslige kosthold tross alt står på nei-lista. Neida, her skal man holde seg unna både avokado, eple og asparges, og alt annet som er tungt for fordøyelsen og ikke minst det som er syredannende. Diverse kilder mener at både kjøtt og fisk og fugl står på den nei-lista, og dermed tror jeg vi har vært igjennom det meste av hva jeg spiser i løpet av en vanlig uke.

Legene jeg har vært hos har til opplysning ikke gitt meg noe råd om hva det nå enn måtte være, men det er nok av folk som syns det passer seg å fortelle meg hva jeg ikke burde gjøre. Av de få som mener de har fantastiske tips i motsatt ende av skalaen, så går det i helsekostprodukter og alternativ behandling. Magnesium- og sinktilskudd, akupunktur, fotsonebehandling, svenskedråper, blomsterblanding til stiv pris, tidligere nevnte tarmbakterier og vann med presset ingefær (ikke å anbefale).

Så her sitter jeg da, og drikker vann med sitron og tenker at egentlig, så burde jeg holde meg til magefølelsen. Ikke drikke så mye kaffe, men spise hva det nå enn måtte være jeg skulle ha lyst på. Kanskje ikke så mye sjokolade, men rista brød med hapå og frokostblanding med melk. Og selvfølgelig knekkebrød med avokado, hvem kan egentlig motstå det?

Hva tenker du – tar du rådene til alle forståsegpåerne for god fisk?

2 thoughts on “MELK ER KALVEFØDE

Legg igjen en kommentar

