Kjærlighet

En dag av gangen

Se for deg at du har vært på byen kvelden før, du har kanskje spist litt for lite og blandet litt for mange typer alkohol. Du våkner, og magen vil ikke samarbeide. Den er sur, den jobber, den strammer seg – you name it. Det er ikke behagelig. Du er kvalm, men du vet ikke om du må kaste opp. Deler av dagen vil du bare ligge i fosterstilling i dusjen. Du prøver å spise, men magen tar ikke i mot. Eller så gjør den det og du føler at du har fått livet tilbake i fem minutter – før magen igjen gjør opprør. Det kan kanskje sammenlignes med omgangssyken, men det er ikke det, og du vet det.

Sånn har jeg det hver eneste dag, med varierende styrke. I forrige uke var jeg på sykehuset til gastroskopi, og jeg fikk medisiner intravenøst hele natta. Legen fant irritasjon og betennelse i magesekken, og jeg begynte på nye medisiner i høyere dose. Det er snart 14 dager siden, og jeg er ikke nevneverdig bedre. Noen dager går det tålelig bra, andre dager vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg drikker ikke alkohol og jeg har gitt opp kaffe og sjokolade. Jeg jobber hardt med å få i meg nok mat hver dag, selv om det tidvis føles ut som om jeg torturerer meg selv. Jeg prøver å ikke la det ta over hverdagen min, og ligger heller over pulten på skolen i et par timer før magen stabiliserer seg, fremfor å ligge hjemme og sutre.

På fredag var jeg på årsmøte med Studentorganisasjonen i Telemark i Bø, med påfølgende quiz, pizza og 80tallsfest på kroa. Det var utrolig morsomt, og jeg storkoste meg. I går var vi igjen i Bø og koste oss i svømmehallen i et par timer, før vi reiste hjem og fant roen på lørdagskvelden. I dag vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg, men heldigvis har nabojenta kommet en tur på besøk og ho og Kasper leker på rommet og koser seg. Mamma kommer også en tur, og det er jeg takknemlig for. Selv om jeg prøver å ta en dag av gangen har jeg også dager der jeg må ta en time av gangen i steden.

Jeg vil ikke være syk, og jeg jobber hardt med å være så oppegående som mulig. Kasper merker det fort når jeg er veldig dårlig, og det er vanskelig å sette ord på – men følelsen av å se han bekymret er ikke god. Derfor tror jeg at jeg stadig ‘later som’ at jeg er friskere enn jeg er, og tenker at jeg kanskje gjør noe feil, når det virker som om jeg aldri skal bli frisk. Jeg må tilbake til legen, det kan ikke fortsette som dette. Jeg husker ikke hvordan det er å føle seg 100% i form, da det er lenge siden sist jeg var på topp. 4 måneder har gått siden jeg var sengeliggende i 10 dager ute av stand til å i det hele tatt kunne sitte på en stol, og jeg syns jeg skulle fått lov til å slippe mer sykdom nå. Jeg vil ikke gå glipp av mer spennende undervisning, og jeg vil være i form til å være den mammaen jeg har lyst til å være. Og jeg har absolutt ikke lyst til å måtte velge mellom de to.

Dette er kanskje ikke et hyggelig innlegg fra meg på en så fin søndag som denne, men det føles greit å lufte tankene noen ganger. Og det er en utrolig grei måte å kunne se tilbake på, om jeg føler jeg har glemt hva jeg skal fortelle legen når jeg kommer meg på legekontoret – igjen. I mellomtiden tar vi en dag av gangen, gjør så godt vi kan, nyter alt det som nytes kan og krysser fingrene for at vi en dag kan si «husker du den gangen du var syk i nesten et halvt år? Det er heldigvis lenge siden nå!».

Jeg håper alle dere der ute slipper langvarig sykdom og husker på hvor deilig det er å være frisk! Søndagsklem fra to morsomme rørebøtter med glimt i øyet og uendelig mye sjarm :)

10 thoughts on “En dag av gangen

    1. Tusen takk. Vært hos spesialist i dag, skal øke dosen. Om det ikke hjelper skal jeg gå uten medisiner i en uke og så tilbake til gastroskopi for å teste for helicobacter pylori (magesårsbakterie). Krysser fingrene for at jeg slipper det og at jeg blir bra i løpet av de to neste ukene. Klem, hils alle!

      Lik

  1. Line.. Du altså..du er beintøff.. Denne har jeg ikke fått med meg, jeg skulle bare inn for å trygle deg om å følge meg på den nye bloggen – for jeg får jo selvsagt ikke til å dra dere automatisk meg på lasset videre… :) Jeg håper det går bra med deg..?

    Lik

    1. Selvfølgelig vil jeg følge deg på ny blogg! Det er vel ikke noe å måtte spørre om en gang ^^
      Tja, alt er relativt? Etter at jeg postet dette dro jeg tilbake til legen og ble videresendt til spesialist på sykehuset, de valgte å doble dosen med de medisinene jeg allerede gikk på. Jeg er ikke bedre, så jeg var hos legen i går og har fått ny henvisning til ny gastroskopi. I tillegg har jeg fått urinveisinfeksjon.. Igjen :P Men jeg prøver å holde humøret oppe, og i dag har jeg faktisk skrevet ferdig en artikkel (arbeidskrav) som ikke skal leveres før 6. april! Sinnsykt deilig :D Mtp. magen håper jeg forsåvidt nå at jeg har en bakterie som heter helicobacter pylori, flere i familien min har hatt det og de aller, aller fleste blir friske etter en trippel antibiotikakur. Satser på at jeg vet noe mer om en tidagers tid!

      Lik

      1. Hjelpes meg…hadde gått i bakken av halvparten av det du må krangle med, altså. Det er lov og sunt og bra å bli litt hissig – en må ikke være positiv til alt, hele tiden..!! :) Dersom du håper det er den der bakteriegreia jeg ikke en gang klarer å skrive….langt mindre uttale…så håper også jeg det..! :)

        Lik

        1. Det er godt du sier det, jeg har hatt noen dager i det siste hvor jeg har vært rimelig sur på livet :P Men men, man tar det man får og så må man jo bare gjøre det beste ut av det.. Og sutre litt, innimellom :)

          Lik

          1. Ja, nettopp..! Jeg er selv som du – positiv veldig lenge. Men også sur. Sint. Hissig. Frustrert, forarget, så sur at det lukter av meg…. :) Og det er så bra! Det er så deilig etterpå! Det er så viktig :)

            Lik

  2. Hei!
    Jeg lurte på en ting, hadde du veldig vondt på sidene i magen? Har veldig vondt til tider, og noen ganger går det bedre. Venter på time fra

    Lik

    1. Hei! Beklager seint svar. Jeg hadde ikke spesielt vondt på sidene tror jeg, mer en sviende smerte (etsende følelse) i magen. Håper det blir bedre for deg :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

