Hverdag · Kjærlighet

Ny uke, nye muligheter!

Det er mandag, det er PMS, det er på tide med kaffe. Pulverkaffe, altså. Med melk og sukker i. Det er jo tross alt mandag. Det er mange innlegg om kurs og påfølgende tanker her i det siste, og tilsvarende lite kommentarer. Jeg hadde ikke forventet haugevis eller lovord, men jeg skal ærlig innrømme at motivasjonen for å skrive noentingsomhelst forsvinner litt når det er helt, helt stille. Jeg ber ikke om stort, men kanskje en liten tilbakemelding på hva som mangler, eller hva som er innafor med det som allerede er? Nå skal det selvfølgelig sies at jeg ikke har vært en reser i kommentarfeltet selv i det siste, så forventningene er der etter. Og den halvkjipe tonen? Jeg vil anbefale dere å se denne kortfilmen om PMS, det er alltid fint å ha noe å skylde på.

Sånn ellers går #prosjektførseks inn i sin tredje uke, og selv om det er det grusomste prosjektet jeg har vært borti noen gang så er det effektivt. På lørdag våknet jeg hele fem minutter før alarmen – kvart på seks! Å åpne øynene og ikke automatisk slumre tilbake til drømmeland er altså enklere, men det er fortsatt vanskelig å stå opp. Jeg kan informere om at det nå er bekmørkt i sekstida, noe som gjør det enda mindre inviterende å komme seg ut av den deilige og varme senga, men jeg har ingen planer om å gi opp og det frister mer og mer å kaste seg ut av senga, ta på sko og løpe to runder rundt huset. Sånn for å våkne på ordentlig, liksom. Og så er det jo noen fordeler midt oppi det hele: Kasper er nemlig strålende fornøyd med at mamsen allerede er våken når han kommer tuslende ut i stua – ja, han har altså perfeksjonert å klatre ut av sprinkelsenga med ninjalignende tendenser siden sist. Lydløst! Dessuten er det enklere å få i seg frokost, jeg slipper dårlig samvittighet og selv om det er litt kjipt å legge seg halv ti på tunge dager så er det jo så absolutt verdt det. Hei meg videre!

_MG_1654

I helga har vi hatt besøk av Terese, spist kålrabistappe (nam!), vært på bruktbutikken og gått tur rundt Tinnemyra. Å ha noen å lage kaffe til og spise frokost sammen med er så fint, men enda bedre er det å føle at man blir tatt vare på. Å ha noen å le sammen med, å gi en god klem til, å sitte i stillhet sammen med til alle sovner.

Det minner meg på at jeg sakte men sikkert opparbeider meg en liste med ting som forhåpentligvis gjør høsten, vinteren og hverdagen litt enklere. Jeg har lest et sted at det ikke er så lurt å legge for mange planer om endring på en gang, så jeg har startet i det små og håper å kunne gjøre lista lenger når gode vaner er innarbeidet. Slik ser det ut så langt:

♥ Stå opp til samme tid hver dag. På denne måten vil forhåpentligvis kroppens rytme bli mer stabil, og kroppstemperaturen når jeg våkner vil derfor forhåpentligvis regulere seg, noe som igjen vil gjøre det lettere å komme seg ut av senga hver morgen.

♥ Skriv «takknemlighetsdagbok». Dette er et tips jeg plukket opp fra «Oppdrag Lykke» (NRK), og er et effektiv verktøy for å finne små lyspunkt i hverdagen. På en dårlig dag er det også fint å kunne bla seg bakover og på den måten hjelpe kroppen å finne tilbake til ‘godfølelsen’. Alle episodene ligger ute i to måneder til og jeg kan anbefale den som er interessert til å ta en titt.

♥ Ta tran. For en tid tilbake kom jeg over noen studier som påpeker at et godt nivå av omega3-fettsyrer i kroppen er effektivt mot depresjon, og enklere forebygging skal man vel egentlig lete lenge etter. En skje om dagen, så enkelt altså (en videosnutt med litt mer forklaring kan ses HER).

Gjør du noe for å bedre hverdagene?

5 thoughts on “Ny uke, nye muligheter!

  1. Fantastiske Line <3 Det har vært så herlig å være hos deg! Du og Kasper er so fantastiske! Lover at det ikkje blir like lenge til neste gang ;)

    Lik

Legg igjen en kommentar

