Bare Line

Prosjekt: «stå opp før seks»

Bare tittelen på dette innlegget får det til å grøsse nedover ryggen på meg. Før seks?! Men skal det være så skal det være, så her kommer det:

Jeg sliter med å rulle ut av senga hver eneste morgen. Kasper våkner, jeg løper inn på rommet hans, løfter han opp av senga og er tilbake igjen i min uten å egentlig legge merke til at føttene i det hele tatt har vært nær gulvet. Jeg utsetter det å stå opp så langt det er mulig, og aksepterer gjerne både en og to barneknyttnever i ansiktet før jeg innser at slaget er tapt og jeg må starte dagen. Fra tid til annen kan jeg plutselig våkne av at en barnehånd smører leverpostei i ansiktet mitt, eller av at noen biter meg i tåa – og det går opp for meg at jeg har vært så slått ut at jeg ikke har merket at Kasper har virret rundt, vært i kjøleskapet og hva det nå enn er han driver med, i hele tre kvarter.

Det er da den dårlige samvittigheten kommer snikende, og dagen starter allerede dårligere enn den kunne ha gjort om jeg «bare» hadde klart å stå opp sammen med Kasper (som for øvrig storkoser seg med at mammaen sover og at han kan gjøre som han vil). Ikke det at jeg tror det er skadelig (selv om det sikkert er noen av dem der ute som mener det også), men det er så enkelt som at jeg skulle ønske at det ikke var sånn. Her passer det for øvrig også å legge til at jeg sover i stua/kjøkkenet, så det er ikke sånn at jeg ligger å snorker langt inne på mitt eget soverom mens han virrer rundt i en helt annen del av huset (som forsåvidt er en liten leilighet og ikke et stort hus).

Litt av problemet ligger selvfølgelig i tankegangen. Alle de dårlige unnskyldningene. Det siste jeg tenker før jeg legger meg hver kveld, er at det kommer til å bli et sabla slit å stå opp morgenen etter. For det er det jo alltid, og jeg forventer at det kommer til å bli minst like vanskelig som forrige gang. Jeg ser for meg hvor trøtt jeg kommer til å være, og hvor deilig det hadde vært om jeg bare kunne ligge under dyna litt til. Deretter tenker jeg at det jo ikke er så farlig, vi har alltid god tid om morgenen og det at jeg bruker over en time på å stå opp går egentlig ikke utover noen ting (bortsett fra selvfølelsen, selvfølgelig). Dessuten er jeg alltid så kald, og jeg har faktisk… lært Kasper å hente tøflene mine om morgenen og ta dem på meg. Det er også vanskelig å holde seg våken fra seks til åtte når det eneste vi må gjøre er å spise frokost. Jeg tenker at det ikke er noe vits i å prøve en gang fordi jeg ikke får det til, at jeg er svak og at jeg er helt idiot som ikke får til noe så enkelt som å stå opp når jeg våkner om morgenen. Blant annet. Lista er lang.

Den unnskyldningen jeg liker aller best i forhold til at jeg bruker lang tid på å vekke liv i meg selv om morgenen, er det faktum at jeg mye mulig er et skikkelig B-menneske. Jeg lastet ned en søvn-app en gang, og selv om det er mest sannsynlig at resultatene ikke var helt riktige var de en god indikator på at teorien min stemmer. I følge appen falt jeg ikke i god og tung søvn før rundt tre-fire tiden på natta – uavhengig av når jeg la meg, og jeg våknet hver dag når søvnen var på sitt dypeste. Hvis dette er tilfelle, er det mest sannsynlig også derfor jeg er så kald om morgenen, og grunnen til at det tar lang tid før jeg får varmen i meg.

I forbindelse med KID-kurset var jeg på en oppfølgingssamtale i går, og fordi jeg føler at jeg har naila (ja, tenk!) og forstått mye av tankemåten i modellen vi har fått innføring i så langt, tenkte jeg at det kanskje var noen tips å hente fra kurslederen om disse dårlige morgenrutinene mine. Jeg klarer nemlig ikke å overføre akkurat dette problemet til tankegangen i kurset, og jeg skulle jo så gjerne ønske at morgenene våre var annerledes. Jeg ser for meg at det hadde gjort noe med humøret også, og det er jo tross alt derfor jeg har meldt meg på.

Vi snakket litt om kroppens rytme og vaner, og kom fram til at løsningen kan ligge i å stå opp til samme tid hver dag. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde på en vekkerklokke, for fram til nå har jeg helt og holdent fulgt Kaspers oppvåkningsmønster. Og fordi han står opp til forskjellig tid hver eneste dag, er det kanskje ikke så rart om kroppen min er litt forvirra og ikke finner sin egen rytme. Det er selvfølgelig derfor dette blir et «før seks» prosjekt, for – bank i bordet – Kasper har ikke våknet før seks på veldig, veldig lenge.

Utfordringen nå ligger i å finne en måte å våkne på når vekkerklokka ringer. Jeg har ikke lyst til å vekke Kasper, han sovner fint på kvelden for tiden og er fornøyd når han våkner, så å dusje er utelukket. Både fordi jeg som vanligvis bruker fem minutter i dusjen kommer ut som en kokt hummer etter en time hvis jeg forviller meg inn der i de tidlige morgentimer, og fordi det er lytt her og det ville mest sannsynlig vekt gullklumpen. Det ville antageligvis lyden av vannkokeren og kaffetrakteren også, så koffein får jeg klare meg uten. Er det noen andre B-mennesker der ute som har noen tips? Kurslederen forklarte meg litt om hvordan vi våkner, og det å få aktivert musklene i kroppen kan være minst like viktig som å aktivere hjernen og gjøre den klar for dagen. Kaldt vann i ansiktet? Løpe ut med søpla? Stirre inn i en lyspære? Bråkemusikk i headset? Jeg har lastet ned en app som heter «peak» – en såkalt hjernetrim-app. Kanskje det kan være noe å starte hodet med den?

Jeg gruer meg noe helt voldsomt til å starte, så vidt jeg vet tar det cirka tre uker før en ny vane er såpass godt innarbeidet at den faktisk kan kalles en vane – så jeg ser for meg at det kan bli noen interessante 21 morgener fremover. Tips taes altså i mot med et veldig takk! Og så gjenstår det vel bare å hoppe i det:

_MG_1507

Ønsk meg lykke til?

Legg igjen en kommentar

