Bare Line · Tenketid

KID II

Kaoset i leiligheten reflekterer kaoset i hodet. Det er klær og skittentøy overalt. Bestikk på gulvet. Bananer i senga. En enslig edderkopp kjører slalom rundt alle tingene og ender opp med å klatre inn i en bukse. Den kan bare være der. Jeg vet ikke om jeg er sliten fordi det er kaos, eller om det er kaos fordi jeg er sliten.

Jeg er lei meg fordi jeg er sint, sint fordi jeg er lei meg. Jeg har lyst til å krangle med noen, krangle heftig, legge meg ned, slå i gulvet og skrike at livet er urettferdig. Jeg har lyst til å gråte. Hikste, hulke. Få ut dette noe som jeg skulle ønske ikke var der. Men jeg sitter bare her, stirrer tomt på skjermen og prøver å finne de rette ordene. Lurer på hvorfor jeg skal ha det sånn som dette akkurat nå. Nå som jeg endelig har startet på skolen igjen, nå som jeg endelig har vært så heldig å møte noen jeg liker godt.

For jeg er heldig. Livet er fint. Men uheldigvis har ofte det negative mer makt enn det positive. Nyrebekkenbetennelse – som jo er bedre, men det er bare to dager igjen av hestekuren og jeg må mest sannsynlig tilbake til legen. Hånd-, fot- og munnsyken. Et lass med pensum som skulle vært lest, men som ikke er det på grunn av sykdom. Innleveringsfrister jeg ikke har kontroll over. Bilen som ikke fungerer. Mac’en med virus. Logistikk. Uklare samværsavtaler. Ansvar.

Alt det negative gjør at jeg stiller spørsmål ved det positive. Tenker at det må være noe galt her. Hva med meg gjør at jeg er verdt å satse på, liksom. Med alle disse tankene, alle disse nedstemte dagene. Alle disse vondtene. Pratesjuke, dårlig humor, dårlig på matlaging. Alltid sliten.

Det er jo latterlig, det er det. Jeg er så mye mer enn det, jeg vet jo det. Og jeg liker den dårlige humoren min. Jeg liker at jeg prater og prater og prater. Jeg liker stillhet også. Jeg er flink med barn. Jeg er det. Jeg liker at jeg sitter på første rad og rekker opp hånda. Men det gjør ikke disse forbanna følelsene mindre ekte. Ikke i dag. I dag trenger jeg bekreftelse. Støtte. Som jeg ikke tør og ikke vil spørre etter. Det er så dumt.

I dag er de helvetes negative følelsene og de jævlige og unødvendige negative automatiske tankene overveldende. Jeg tror det er dem jeg er sint på. Jeg er med andre ord sint på meg selv. Lei meg fordi jeg ikke klarer og ikke vil styre meg selv ut av den nedadgående spiralen. Kjære, kjære kropp og hjerne – hvorfor i alle dager kan du ikke sparke deg sjæl i rævva og gi litt faen?

Evanescence strømmer ut av høytalerene og overdøver det meste. Fallen. Det beste albumet. Kaffen smaker godt. Snart skal jeg ta et oppgjør med det synlige kaoset, og håpe på at det gjør noe med det usynlige. I morgen er det kursdag. Kurs hvor vi skal lære å styre de automatiske negative tankene. Takk og lov for at jeg meldte meg på.

(Det ble mange banneord. Jeg er ikke så glad i å banne. Såpass lite at jeg føler jeg må unnskylde meg. Men det er bare en sånn dag). 

10 thoughts on “KID II

  1. Åh wow, hva sier man til det her.. det er så vanskelig å sette ord på det – når ingenting er galt men alt er galt likevel. Jeg gikk selv på en smell på….. fredag? Høstmørket bet meg skikkelig i ræva når jeg allerede var sårbar, men heldigvis, HEL DIG VIS, har jeg fått nok motivasjon og inspirasjon i løpet av de siste dagene til å holde den skikkelig store smellen borte.. Hva med å prøve å finne noe i relativt nær fremtid som motiverer deg? Jeg for min del skal reise, og på husjakt, og for akkurat nå er det nok til å holde meg gående gjennom noe jeg kjenner mer og mer skal bli en lang, lang mørketid. Vi greier oss, en dårlig dag, uke eller måned ækkæ et dårlig liv vettu <3

    Lik

    1. Det er en god måte å si det på – når ingenting er galt men alt er galt likevel. For det er jo ikke noe gæli, ikke egentlig.
      Haha, jeg kommer ikke på noe jeg gleder meg til akkurat nå! Men vi skal til Oslo til helga og henge med ei venninne, kanskje stikke på loppis. Det blir koselig. Men grunnen til at det blir sånn er ikke like fin akkurat nå. Og det er så mye «vet ikke helt» framover, ting jeg ikke styrer over og som ikke er noe morsomt, at jeg klarer liksom ikke å sette fingeren på noe som kommer som motiverer. Men det begynner å bli ryddigere her, jeg har sortert alle klærne til Kasper og NAVNET (ti stjerner i boka), jeg har styra litt med DIY og humøret har steget noen hakk.

      Det er et godt poeng snuppis <3

      Lik

      1. ahh, skjønner, hater det selv når det er slik. Merker godt at de dårlige periodene kommer lettere når jeg føler jeg ikke har nok kontroll over nåtiden og fremtiden. Det beste for meg er vertfall å få tankene bort på noe helt annet. Det er nok ikke heeelt tilfeldig at denne uken har vært stappa med DIY-prosjekter ;) men det funker, og da kjører jeg på. Den absolutt verste setninga som finnes, for den er så intetsigende og diffus, men den kommer din vei alikavel…. «det ordner seg» <3

        Lik

        1. Mhm. Vil ikke kalle meg kontrollfreak, men oversiktsfreak – der har du meg. Må. Ha. Oversikt.
          Jeg kom på noe jeg gleder meg til forresten! (Har tenkt og tenkt, hehe). Jeg vet at det både er brev fra Canada og pakke fra Nederland på vei i posten til MEG, og så har jeg fremkalt bilder og de kommer også i posten – DET gleder jeg meg til! Post <3 Takk snupp, jeg vet det så godt, men det er så lett å ikke tro på noen ganger.

          Lik

            1. Jeg hang SÅ etter at det ble laaangt over 400 bilder, og så måtte jeg jo ha album også – så det ble ikke billig.. Men jeg gleder meg sånn! :D
              Takk, jeg tror det blir bra denne gangen også :)

              Lik

    1. Ja jeg liker det virkelig godt. Det er et veldig godt poeng! Jeg lurer på ny tatovering «en todo lo malo hay algo bueno» (altså den ene «delen» fra yin og yang – i alt det vonde finnes det noe godt). Takk, stor klem tilbake!

      Lik

  2. Jeg leser, føler med og kjenner meg utrolig nok igjen, oppturer og nedturer om hverandre i hodet for tiden. Men; jeg sender over en varm klem!!! Og kommer sterkere tilbake med bedre ord senere.. :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

