Travel

Hjemturen som ble fest

Vaskemaskina har fortsatt ikke kjørt sin første runde siden vi kom hjem på søndag, kofferten er fortsatt rimelig full av klær, det er snart på tide å vaske opp – men jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet. Jeg har ferie i 2 uker til, og nok av tid. Dessuten så har førsteprioritet vært å fortelle alle muskler i beina at det er på tide å våkne etter dvalen, og det samme med kondisen. Bilen, den står nemlig igjen i Larvik.

Etter de tjue, lange timene på flyplassen i Napoli var det deilig å endelig sette seg ned i et behagelig flysete, og jeg sovnet faktisk før avgang. Litt mer stressende ble det da det gikk opp for meg at vi ikke kom til å lande på tida, da jeg bare hadde 45 minutter i München før flyet mitt til Oslo skulle ta av. Klokka ble 08.15 og den ble 08.20 – kapteinen bommet på landingsstripa og måtte fortfort opp i luften igjen, få ny landingstillatelse og tiden gikk. Bekymret spurte jeg flyvertinnen ved siden av meg «du, unnskyld.. Hva er sjansen for at jeg rekker flyet mitt klokka 09.00?». Heller liten. Klokka ble 08.40, flyet var endelig på bakken og jeg fikk plutselig større forståelse for de som stresser med å komme seg ut først mens resten av passasjerene beveger seg som dovendyr på morfin. Klokka 08.50 var jeg ute, hadde funnet gaten og tenkte at nå, nå er det bare å løpe. Jeg vil hjem. Så jeg løp, og jeg løp, og når jeg ikke orket mer måtte jeg løpe litt til. Og tror dere ikke at når jeg kom fram til gaten, så hadde de ikke startet ombordstigningen en gang? Jeg seig sammen inntil veggen som en klump gelé, og sov som en stein på flyet til Oslo. Våknet selvfølgelig med kink i nakken, og syns selvfølgelig (ikke) at det var kjempefint at det neste toget til Larvik ikke gikk på et par timer. Når jeg endelig kom fram var jeg så kake som man kan bli, surmugg og gretten, og var klarere enn aldri før for å pakke bilen dagen etter, og komme meg hjem.

Lørdag kom, jeg var fortsatt ekstremt sliten og skulle bare få unna noen ærend i byen (hvor jeg ikke skjønte at gutten som stod og dro meg i buksebeina i bokhandelen var Kasper – altså – min egen sønn, Kasper. Men det er en helt annen historie), før hjemturen kunne starte. Jeg satt meg i bilen og raste av gårde, tenkte på hvor deilig det skulle bli å endelig få ta en ordentlig dusj og sove lenge på søndag. På Sandsvær stoppet jeg og kjøpte den faste Daim-isen, bare en halvtime igjen. Da jeg startet å kjøre igjen kom det masser av hvit røyk ut fra eksosrøret, og jeg kunne ikke gjøre annet enn å stoppe. Lang historie litt kortere – plutselig stod jeg på parkeringsplassen på Kongsberg Golfbane, ingen kunne hente meg og det gikk ikke buss. Toppakningen hadde røket, og jeg var stuck. Tårene trilla litt, jeg banna litt, og jeg stirra litt i taket. Alle tingene våre fra de siste seks ukene var i bilen.

Plutselig kom det en fyr i matrosdress gående, han spurte hvordan det gikk, jeg fikk en klem, og mens jeg tenkte for meg selv at dagen virkelig ikke kunne bli ‘bedre’ peilet han olja. Det viste seg at fyren skulle gifte seg, og resten av utdrikningslaget syns det var passende at han kunne hjelpe en kvinne i nød på veien. Og det var da moroa virkelig startet, for da de spurte om jeg ville bli med dem overrasket jeg meg selv med å svare «JA» litt bråere enn jeg hadde tenkt – og plutselig var jeg på vei til Holmestrand! Jeg skal spare dere for detaljene, men å være med 15 flotte gutter i tredveåra på en real fest er noe jeg ikke kommer til å glemme med det første. Og så utdrikningslag da, med mannfolk tilogmed. Dét, hadde jeg aldri sett for meg at jeg skulle være med på! En fin avslutning på en skuffende ferie var det også, så kanskje det var meningen at bilen min skulle ta kvelden akkurat der, akkurat da? Det finner jeg nok aldri ut av, men moro var det!

Nå skal jeg nyte en helg i Oslo sammen med Millemor, fortelle historien én gang til, og smile for meg selv når jeg legger meg. God helg!

3 thoughts on “Hjemturen som ble fest

Legg igjen en kommentar

