Studentlivet · Tenketid

Søndagens tankespinn

I løpet av neste uke kommer karakterene på hjemmeeksamen, og jeg må helt ærlig innrømme at selv om jeg virkelig, virkelig håper at jeg også denne gangen har klart å vise at jeg er god nok for en A, så er det en del av meg som skriker «la det være en B. La det være en B!!».

Jeg har så langt tre A’er på vitnemålet mitt, og jeg er så sinnsykt stolt av meg selv. Jeg er stolt og fornøyd og superhappy, fordi jeg ser at jeg har valgt rett studie, fordi jeg ser at jeg kan hvis jeg vil, og fordi jeg tross alt er alene med en liten pjokk på under to år som ikke alltid har gjort det så lett å være student. Jeg fikk skryt av læreren min på muntlig eksamen fordi han ser at jeg er engasjert og han tror jeg passer til emnet, men med unntak av mamma har jeg ikke hatt noen glede av å dele det med noen.

Jeg vil ikke være ho som bare får A’er, jeg vil ikke bli stemplet som «flink pike» og jeg vil ikke at noen skal se på meg med «lukk-igjen-munnen»-øyne når jeg vil dele at jeg gjør det godt på skolen. Jeg vil ikke fremstå som kvalm og ekkel og bedrevitende bare fordi jeg får det til.

Når karakteren på hjemmeeksamen kommer har jeg lyst til å dele resultatet fordi jeg vet at jeg gjorde mitt beste og uansett hva den blir så er jeg skikkelig fornøyd, men om det skulle vise seg at jeg er så heldig (uheldig?) å få en A til så kommer jeg ikke til å klare å gjøre det uten en ekkel klump i magen.

Bare det å dele dette er egentlig litt skummelt i seg selv, for jeg vet ikke hvordan du som leser reagerer på disse som «alltid» får gode karakterer. Jeg har dog ikke alltid fått gode karakterer, jeg er ho som hadde gode karakterer på ungdomsskolen og som hadde en bratt kurve nedover etter det. Jeg strøyk i gym på videregående og jeg slutta på skolen i Spania. Nå går det endelig bra, og det er jeg så uendelig stolt av meg selv for!

Hva tenker du?
(Og hvis noen kan forklare meg janteloven med teskje så blir jeg strålende fornøyd!)

13 thoughts on “Søndagens tankespinn

  1. Det er lov å være stolt Line! Dette har du jobbet og slitt for, det er ikke alltid så lett å få det til med en liten pjokk som krever sitt og familien langt unna. God sommer!

    Lik

  2. Om jeg hadde fått en A hadde jeg sendt opp en luftballong med navn og karakter, tatt bildet av den og postet det på blogg, Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn. Jeg syns det skal være lov å være stolt av seg selv. Om noen har et problem med det syns jeg oppriktig synd på dem, for da må jo noe være riv ruskende galt med dem… Janteloven kan ta seg en bolle! Så det så :)

    Lik

    1. Hoho, jeg merker at jeg også har lyst til å finne på noe lurt for å dele om det skulle vise seg at det går så bra! Takk for at du også syns man kan være stolt av seg selv :)

      Lik

  3. Eg satt å tenkte jantelov leeenge før du nevnte den i siste avsnitt!
    Vær stolt av A’ene du får (eller B’ene for den del), det høyres ut som du jobber hardt for dei! Janteloven kan gå å legge seg :)

    Lik

  4. Åååå…jeg kjenner meg sånn igjen! Men jeg har blitt en B`er jeg. Og har måttet jenke forventninger til egne prestasjoner og tenker at med tre små hjemme er jeg søøøren meg fornøyd med B`ere også.. (Selv om jeg ja, irriterer meg over dårlige oppgaver/dårlig samsvar mellom pensum og oppgaver – og klapper meg litt på skuldra når alle andre i klassen har samme oppfatning).

    Vi skal ikke være for flinke. Vi skal ikke vise oss fram «for mye». Vi kan skryte litt, men så må vi passe på å moderere det med et aldri så lite «men..». Vet du hva? Du har all grunn til å være vanvittig stolt over deg selv, og så må det jo være så deilig å få bekreftet at du har «havna på rett hylle»? Gratulerer så masse, jeg krysser fingrene for deg! (Og holder på å dø av nervøsitet for karakterene våre kom ikke i dag likevel…..) :)

    Lik

    1. B’er er jo superbra! Jeg tenker at så lenge man gjør sitt beste med de forutsetningene en har, osv.. da kan man si seg fornøyd, selv om det er B’er det gjelder :)

      Hm. Jeg skryter sånn cirka aldri av meg selv fordi jeg ikke føler jeg har grunn til det, men akkurat de karakterene altså.. Akkurat de har jeg veldig lyst til å skryte av. Og det er også en fantastisk bekreftelse på at jeg er akkurat der jeg hører hjemme, jeg gruer meg nesten til denne lange ferien uten pensum!

      Tusen takk! (Den ventetiden er helt forferdelig…)

      Lik

  5. Gratulerer så mye med velfortjent resultat. Det er vel litt betryggende å vite at en holder på med rett utdanning. Krysser fingrene for resultatene som venter. Klem fra Inger

    Lik

Legg igjen en kommentar

