Tenketid

Hva hadde du gjort?

I dag kom jeg over et blogginnlegg hvor en bekymret og lei seg mor skriver om at datteren hennes blir mobbet, og hun vet ikke hva hun skal gjøre. Det er greit, vi har alle lov til å lufte hodet innimellom, og det må være ekstremt vondt om man oppdager at ens eget barn blir mobbet. Det som overrasket meg var at moren hadde lagt ut skjermbildene fra samtalen, og at hun hadde skrevet mobberens fulle navn i teksten. Jeg skal ikke linke til innlegget for jeg syns ikke denne saken fortjener mer oppmerksomhet, men jeg lurer.. når skal mobbingen ta slutt, når alt for mange foreldre mener det er greit å henge ut et barn som mobber ved å mobbe tilbake? Kommentarfeltet er et minefelt selv den beste minefjerner ikke vil trå inn i, foreldre i alle bauer og kanter slenger regelrett dritt til mobberen og støtter moren fullt ut. Etter min mening har mobber og mobbeofferets mor havnet i samme båt, og ingen av dem driver med akseptabel oppførsel. Spesielt ikke moren, som virkelig burde gå foran som et godt eksempel.

Jeg vet at noen skoler ikke tar affære der de burde når det kommer til slike saker, men det betyr ikke at foreldrene til et mobbeoffer skal kunne henge ut mobberen på nett uten konsekvenser. Jeg har ikke tenåringsbarn, og jeg vet ikke hvilken type mamma jeg vil være når jeg får det – men jeg ville tatt kontakt med foreldrene til mobberen, deretter skolen (eller motsatt), og så ville jeg stått på kravene mine. Mobbing skal få konsekvenser! Etter opplæringsloven § 9a-3 skal skolen faktisk undersøke saken og varsle skoleledelsen så fort de får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for mobbing, og dersom en elev eller en forelder ber om tiltak mot mobbingen skal de snarest mulig behandle sakene etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. I tillegg til dette kan faktisk den som forsettelig eller aktløst bryter denne loven bli straffet med bøter eller fengsel i inntill 3 måneder, og det sier vel sitt om hvor alvorlig det er om skolen ikke gjør noe. I min mening er det å ikke gjøre noe ting når man får kjennskap til en slik sak absolutt aktløst, men heldigvis for skolene er det ikke jeg som bestemmer. Jeg tror det er mange skoleledelser som hadde fått seg et spark i trynet om jeg hadde.

Moren mener hun ikke mobber men gir mobberen det hun har spurt etter, en rettmessig konsekvens. Hun sier hun er i mot mobbing, men etter min mening burde alle som velger å skrive på nett, voksne som unge, ta seg en kikk i speilet før de kommer med det samme utsagnet. Å mobbe noen som mobber for å stoppe mobbing er poengløst. Hva hadde du gjort, om du fant ut at ditt barn ble mobbet?

Jeg kjenner til mobberen, ikke moren, men jeg har dog informert moren om § 9a-3 og jeg har snakket med mobberen. Jeg håper virkelig denne saken løser seg på best mulig måte, og at begge parter forstår at det de gjør ikke er rett.

14 thoughts on “Hva hadde du gjort?

  1. åh, vanskelig! Jeg er både enig og uenig. Moren synker jo litt til samme nivået som mobberen, men samtidig så er jeg enig i at det må få en konsekvens. Kanskje ikke DEN type konsekvens, men skjønner veldig godt at moren blir frustrert og ønsker å «hevne» seg på vedkommende. Det tenker vi kanskje alle først, at det blir vår første reaksjon. Men tror og håper jeg hadde klart å tenke meg om to ganger og latt skolen og rektor ta seg av saken, MENS jeg fulgte med som en psykomor at ting faktisk ble gjort ;)

    Lik

    1. Hm, ja du har nok et poeng der.. Men det er jo nettopp den hevn-tanken – og spesielt å utføre den – som gjør at dette ikke kommer til å stoppe. Å følge med og gjøre det som er riktig er jo viktig uansett, tenker jeg :) Og mobbing SKAL få konsekvenser for den som mobber!

      Lik

  2. Når voksne får seg til å handle sånn, blir jeg skremt. Barn som mobber kan ha det like vanskelig som barn som blir mobbet, en må forsøke å komme bak. Uansett, bra at du engasjerer deg – det er mer enn nok av de som ikke våger, som ikke vil blande seg. Jeg tror alle vi som er foreldre frykter mobbing, ene eller andre veien.

    Lik

      1. Jeg tror det skremmer, rett og slett. Det er vanskelig fordi vi har så sterk tradisjon for å verne om familien, den private sfæren. Vi vet ikke hva vi skal si, og så blir vi usikre og lar heller vær å si noe. Kanskje?

        Lik

  3. Jeg forstår behovet for hevn, men måten å gå frem på er usmakelig. Ikke det at det fins smaklige hevner, altså, men man bør holde seg for god for den måten å håndtere det på. I realiteten er det bare en forsterking av problemet hevne-moren holder på med.

    Kjempebra at du sa ifra!

    Lik

    1. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :)

      Jeg er veldig enig med deg, og håper fokus på ting som dette kan gjøre så flere forstår at man ikke alltid kan følge første impuls.

      Lik

  4. Vi bodde i en liten bygd for noen år siden. Det kom flyttende en ny elev. Denne eleven var ikke grei med barnet vårt, de gikk på samme skole. Vi så hva som skjedde over tid og ga beskjed. Skolen så ikke problemet. Vi flyttet etter en stund, da det ikke gikk å flytte over til annen skole. Nå ser vi at det er 3 andre elever som flytter pga problem med denne eleven . Kjenner at jeg blir skikkelig lei på deres vegne. Det skal vel ikke være sånn? Når ting er så innlysende bør vel skolen gjøre noe ….

    Lik

    1. Det skal absolutt ikke være sånn, og jeg merker at historier som din og andres er det som gjør at jeg både gruer og gleder meg til å komme ut i jobb med den utdannelsen jeg er i ferd med å ta. Gruer meg fordi det er alt for mye ‘der ute’ som ikke er som det skal og det er alt for mange som velger å overse isteden for å gjøre den jobben de skal, og gleder meg fordi jeg virkelig har lyst til å gjøre en forskjell. Jeg har lyst til å være den som tar den jobben ingen andre gjør, for at miljøet skal være positivt og givende til _alle_.

      Lik

  5. Jaa du. I mobbesaker er det to offre. Og det viser seg at den det går dårligst med i livet er mobberen, om hun eller han ikke får hjelp til å skifte kurs. En mobber er en engstlig person som sliter med å bygge relasjoner på en positiv måte. Jeg har sett voksne drive med mye rart og uklokt, og tenker mange ganger at det går ikke over når voksne er sta og lite rause.

    Jeg har fått anbefalt bloggen din og i morgen kommer det noe om det i min blogg.

    ellensoase.com

    Lik

Legg igjen en kommentar

