Kjærlighet · Studentlivet

Prokrastinerings-bobla

Etter at jeg lærte meg betydningen av å prokrastinere har det seilt opp til å bli mitt absolutte favoritt-ord. Store Norske Leksikon definerer det som utsettelsesatferd, å kronisk utsette noe man har planlagt å gjøre. Hos de fleste jeg kjenner leder det som regel til tøffe skippertakstilstander, og hva skulle man tro – Store Norske Leksikon har selvfølgelig en definisjon på det også: en sterk og kortvarig kraftanstrengelse.

Men selv om å prokrastinere er mitt favorittord, så betyr ikke det nødvendigvis at det er min favoritt-tilstand. Med heftig utsettelsesatferd følger som regel heftig dårlig samvittighet av å ikke ha gjort det man egentlig skulle gjøre, og skippertakstilstander er slitsomme.

«De fleste mennesker utsetter ting som skal gjøres, men prokrastinering foreligger når slike utsettelser blir så omfattende at de blir problematiske for personen. Oppgaverelatert prestasjon hemmes (for eksempel dårligere karakter), og stress og ubehag oppstår. I det lange løp har prokrastinering negative konsekvenser for velvære og helse»

Om jeg føler meg truffet? Absolutt. Heldigvis finnes det løsninger, å bite i det sure eplet, sparke seg selv i rompa og så videre. Når man har skrivesperre kan man lage tankekart, generelt bare skrive noe – for å komme i gang. Jeg er veldig dårlig på å komme i gang, men når jeg først er i farta så er jeg god. Veien dit er bare litt tung, og jeg misliker virkelig hjemmeeksamen over åtte dager. ÅTTE dager? Da er det vanskelig å prioritere tiden sin da.

Hvis noen har tips til hvordan jeg kan komme meg ut av prokrastinerings-bobla blir jeg veldig glad, og så får jeg vel samtidig at jeg har skrevet 600 ord av 3000 altså, så jeg er jo på vei.

11 thoughts on “Prokrastinerings-bobla

  1. hjemmeeksamen over ÅTTE dager…? For et sadistisk opplegg! Kjenner såå godt igjen bobla du er i, jeg bodde i den hver dag da jeg var student, men ett tips fra meg (og jeg er supererfaren prokastinerer og skippertaker) er å legge bort alt som har med eksamensarbeid en stund og gjør noe helt annet – guilt free! Bruk noen timer på deg selv, og drit i ord, linjeavstand, kildehenvisning og tekstoppsett, så er du forhåpentligvis litt mer konsentrert og fokusert når du endelig setter deg ned med arbeidet igjen :) Lykke tiiil, you got this!!!

    Lik

    1. Ja det er helt grusomt!! Jeg tok meg en time på trening, det var deilig å få ut litt frustrasjon og hjernen føler seg litt mer oppegående nå enn før :) Tusen takk!!

      Lik

    1. Kaffe er definitivt nødvendig, ja! I dag er det Maria Mena som har hjulpet meg med motivasjonen, vi får se hva det blir i morgen :P

      Lik

    1. Jeg dro på trening og det hjalp en del, men nå når jeg er hjemme merker jeg at det aller beste for å være mest produktiv er å ikke være hjemme – her ser det jo ikke ut!

      Lik

  2. And the word you`re looking for is «disposisjon»… :-D Det dunker i alle fall for meg, å late en god disposisjon og se for meg hvordan besvarelsen skal struktureres, hva som kommer etter hverandre osv. Så pleier jeg alltid ta en grundig kikk på studieplanen for å se hva det egentlig er meningen vi skal vise at vi kan. Ja, og så gir jeg meg selv div forbud: ikke lov å blogge før jeg har sittet og jobbet to timer i strekk. Ikke lov å gå ut og leke sammen med ungene før jeg er ferdig med den og den delen.. I tillegg er det viktig å spise godt og være litt aktiv innimellom slagene – det hjelper på kreativiteten også :) Masse lykke til! Du er knallflink og jeg har definitivt trua på deg! :)

    Lik

    1. JA! Disposisjon er virkelig nødvendig for å komme godt i gang!

      Det som er, er at vi har en liste med sikkert 15 punkter over hva «studenten skal kunne» osv, og hvordan skal man få med alle de på 2500 ord og samtidig ha en rød tråd? Jeg blir litt sprø, men jeg starter med friskt pust i dag :) Tusen takk!!

      Lik

      1. Jeg ble også passe sprø på denne eksamen (som varte like lenge – med samme utfordringer som du nevner!), for oppgaveteksten bestod aller mest bare av en hel rekke stikkord, for så å komme med et kort forslag til hvordan vi skulle løse det hele. Når oppgaveteksten i tillegg er full av skrivefeil, elendige formuleringer osv – da blir nerden i meg i tillegg litt umotivert… :-D Men, det kommer til å gå fint, og selv om det virker sånn hver eneste gang, så er jo ikke den karakteren leve eller dø… :)

        Lik

Legg igjen en kommentar

