Kasper · Kjærlighet

Nye mål (og hva mener du om søvn, egentlig?)

I går skrev jeg veldig kort om hvilke mål jeg har for april, og etter litt stirring i taket og diverse tenking har jeg kommet fram til at april – med sol, skarp vind og fuglekvitter i lufta, bleike legger og godt humør – burde være måneden for å fokusere på at det er mange ting å glede seg over i hver eneste dag. Og jeg kan helt sikkert trenge litt positiv energi nå som det nærmer seg eksamensnerver og karakterkjør i tillegg (dette er ikke prokrastinering altså, kors på halsen).

Jeg har ikke lyst til å være surmugga som klager over allting bestandig, og derfor syns jeg det var en god idé å prøve og ta et bilde som understreker hva som er bra med hver og en av dagene i april. Dessverre var ikke førsteapril enig med meg, og startet med en heit og heftig diskusjon med avdelingsleder om hvorvidt Kasper skal fortsette å sove på dagen i barnehagen, eller ikke. Jeg har en lei tendens til å snørrgrine kraftig når jeg blir sint, lei meg og føler meg urettferdig behandlet – så det var med klump i halsen jeg strena ut av barnehagen og håpet at jeg ikke møtte noen kjente på veien. Resten av dagen brukte jeg på å lese litt om dette med søvn og arvelighet (google skuffer aldri), og på å fyre meg opp og klage til alle jeg møtte på min vei. I tillegg gikk jeg glipp av en god forelesning, så det var ikke en mamma i godt humør som kom for å hente i barnehagen etter en lang dag på skolebenken klokka tre.

Det har seg nemlig sånn at Kasper og jeg har slitt mye med søvn på nattestid i det siste, legging har ikke vært noe stas, han har våknet flere ganger i løpet av natta, og i tillegg våknet mellom 4 og 6 i et mer eller mindre dårlig humør. Det har selvfølgelig igjen gitt et stort behov for en lang lur midt på dagen, som ikke har gjort nattesøvnen noe bedre i det hele tatt, selv om det liksom har seg sånn at søvn avler søvn.

Men, her om dagen ville han ikke sove i barnehagen, og på mirakuløst vis sov lillemann mye, mye bedre den påfølgende natta. Det var da jeg begynte å tenke at det kanskje er på tide å kutte ned i søvn på dagtid, eventuelt slutte helt. På søndag med sommertid og det hele ville han heller ikke sove på dagen, og var blid som en sol – men sov ikke akkurat helt godt på natta. Men jeg tenkte at nå er det på tide å følge magefølelsen, og for å snu den «onde sirkelen» om til en god ting bestemte jeg meg for å prøve en periode uten dagsøvn for å se hvordan nettene blir. Og tror dere ikke gutten var like fornøyd som vanlig etter barnehagen da gitt? Og i tillegg sov tretten timer sammenhengende uten å våkne i natt, og i tillegg våknet blid som en sol kvart på sju? Akkurat ja, det gjorde han nemlig.

Og jeg mener at det viktigste og det som burde ha første prioritet er en god natts søvn, så kan eventuell dagsøvn komme når nattesøvn er i boks. For det er jo ikke rart at han trenger en lur når han ikke sover på natta, mener jeg. Han er nå 19 måneder, og både jeg og pappaen hans hadde da sluttet å sove på dagen for lenge siden (og i følge google og sånt, så kan søvnbehov være nettop arvelig). Jeg skal ikke fortelle dere dagens store diskusjon (på grensen til en krangel) som resulterte i en tårevåt meg selv, men jeg lurer veldig på hva dere mener/tror om barn og søvn på dagen?? Og så må jeg understreke at ved henting møtte jeg ei som hadde mye større forståelse, og prøvinga av ikke noe søvn på dagtid fortsetter ut uka. Jeg skriver ned dagen hans, og håper å finne mønsteret som gjør både hans og min hverdag bedre. (mer eller mindre) uthvilt mamma = bedre mamma.

BecauseIsaidIwould

Dagens bilde ble da akkurat sånn som dette – «Jeg vil tro på meg selv, og aldri gi opp«. Kortet har jeg fått fra www.becauseisaidiwould.com og er utrolig fint. Jeg anbefaler dere å lese litt på nettsiden om tanken bak, og for de som vil er det bare å fylle ut skjema og få ti gratis i posten. De kan printes ut selv også, men å få noe gratis i posten? Dere kan jo bare gjette hva jeg valgte!

Edit: det er kanskje enklere å se videoen under –

Og i rett april ånd – dette har vært bra med dagen i dag:
♥ Vi våknet av vekkerklokka kvart på sju uthvilte både Kasper og jeg, og hadde fortsatt tid til god frokost og laging av nam-nam lunsj
♥ Det har vært sol og vi har spist middag ute
♥ Jeg har oppdaget flere hyggelige naboer som jeg gleder meg til å prate mer med etterhvert som været tillater mer utetid
♥ Jeg har fått lov til å bruke «Hvorfor hopper jeg» som selvvalgt litteratur til FoU-oppgaven!

Hva har vært bra med din dag i dag? Og hva mener du om barn og dagsøvn?

8 thoughts on “Nye mål (og hva mener du om søvn, egentlig?)

  1. Åh, det beste med dagen i dag, var at jeg plukka opp He av senga si i halv seks tiden, og tok henne med inn tl oss. Og der sov vi helt til halv åtte! Og jeg var frisk som en fisk da jeg våkna! Og så har vi vært på shopping for å få tak i de siste nødvendighetene til Kreta-turen, og jeg fant ALT jeg trengte, på FØRSTE forsøk! Og så fikk jeg enchilladas til middag. Og så var He en drøm å legge.

    Så nå håper jeg på en reprise i morgen. Minus shoppingen, for kanke bruke så masse penger hver dag, vøttø:)

    Vedrørende søvn, så er min erfaring at søvn avler søvn, men jeg tror ikke man kan sammeligne en på 19 måneder og en på 8 uansett, så min mening teller ikke:) I deres tilfelle, synes jeg det høres veldig riktig ut å droppe dagsøvnen! Lykke til videre, og ha en herlig april! ;)

    Lik

    1. Åh, er det ikke bare herlig med sånne dager? Det er sånne man burde skrive ned og virkelig huske :) Kreta-turen blir nok helt fantastisk!

      Jeg har også «levd» etter søvn avler søvn, men jeg begynner å lure på om det på et tidspunkt bare slutter å fungere, og at det tidspunktet er individuelt for hvert enkelt barn.. Takk for støtte, sårt trengt! Jeg håper magefølelsen er riktig, men er det feil så skal jeg da klare å endre kurs :)

      Lik

  2. Søvn avler søvn – når de er veldig små. Jeg vet om flere unger som sluttet å sove på dagen før toårsalder, mine to har hatt behov for litt mer (men har vært innbyrdes forskjellige) til tross for ingen barnehage. Det skader da ikke å gjøre et forsøk, så ser dere hvordan det fyker an? Her har problemer med legging på kvelden, oppstykket nattesøvn og tidligere morgener vært et tydelig tegn på at vi burde prøve å slutte dagsoving.

    Lik

    1. Akkurat sånn har vi det her hjemme nå (vansker med legging, våkner mange ganger om natta og står opp før sola), det er jo derfor magefølelsen sier at det på tide å prøve noe annet. Takk for støtte, det trengte jeg nå kjente jeg!

      Lik

  3. Støtter EventyrElin her, prøv å droppe dagsoving og se hvordan det utvikler seg. Det er jo en gave at ikke alle er like, det er vanskelig å huske på innimellom da jeg tror det er enkelt å ta alle over en kam.

    Det beste i går var sola, det beste i dag (foreløpig) er at jeg våknet. Alternativet er jo helt pyton! :D

    Lik

    1. Takk!! Jeg følte meg litt som ei som utfører omsorgssvikt når jeg gikk derfor, og det er veldig deilig å høre at jeg ikke er helt bak mål.

      Hoho, måtte smile litt av den siste der – det har du jo helt rett i!! :D

      Lik

Legg igjen en kommentar

