Studentlivet

Velkommen!

Ja, for det må man vel si, når «besøkende»-statistikken hoppet fra det vanlige tjuetallet helt opp til 70? I den anledning har jeg oppdatert «om ♥» siden her, og jeg hadde blitt veldig glad om du vil fortelle meg hvem du er og hva du liker (eller ikke liker!) med denne vimse/litt-av-alt bloggen, enten her eller der. Jeg kan heller ikke unngå å takke Lammelåret og Gro som har reblogget og delt ut pris, jeg er overveldet! Takk!

Akkurat nå sitter jeg som vanlig godt plassert i sofaen på skolebiblioteket og gjør mitt aller beste for å ikke sovne. Det der med å legge seg tidlig har liksom ikke helt gått seg til enda, men observasjonsmetodikk-oppgaven begynner i alle fall å ta form (absolutt ikke takket være sene kvelder, men det er nå så). Dessuten er det veldig spennende, visste du for eksempel at forskere har regnet ut at vi i løpet av ett enkelt sekund møter impulser som tilsvarer 11 millioner bit? Alt gjennom de fem sansene vi bruker når vi observerer; syn, hørsel, følelse, luktesans og smakssans. Selv om dette er en overveldende mengde informasjon, hevder Tor Nørretranders at det bare er 40 bit av disse 11 millionene vi observerer bevisst. Er det rart vi ikke klarer å få med oss alt vi burde bestandig?

All informasjonen «behandles» i det sensoriske minnet vårt, og informasjonen som ikke «sendes videre» til korttidsminnet er tapt i løpet av brøkdelen av et sekund. I tillegg til dette har nobelprisvinneren George A. Miller funnet ut at vi kun er i stand til å å lagre rundt syv enheter i korttidsminnet vårt om gangen, og for at noe i det hele tatt skal ha sjans til å komme seg videre til langtidsminnet kreves det at informasjonen «bearbeides til abstrakte skjemaer, visuelle forestillinger eller språklige uttrykk». Fritt tolket av meg selv vil jo det helt klart si at for å skrive en god oppgave om observasjonsmetodikk må man konsentrere seg om det oppgaven skal handle om, og ikke alt mulig annet (som for eksempel nyoppdagede blogger med post etter post som bare skriker «les meg nå!«).

Samtidig som jeg begynner å bli litt mer motivert til å skrive den derre oppgaven og det begynner å løsne, så er jeg også ekstremt motivert til å skrive de blogginnleggene jeg har tenkt på å skrive i det siste, om mat, om fine samtaler om tunge ting, og om det å ha motstridende meninger om den samme tingen, eller hobbyer og interesser som egentlig også strider i mot hverandre. Rett og slett et innleg om ambivalens; en følelse som oppstår når man har to motstridende følelser eller holdninger samtidig.

Heldigvis er det over tre uker til innlevering og masse tid til å leke seg med ord, formuleringer, tanker og meninger! På fredag er det karneval i barnehagen og en smakebit på hva Kasper skal kle seg ut som kommer i kveld, og etter festivitetene er ferdige raser vi til Oslo for å kose oss en hel helg med fineste tante Mille. Så, da gjenstår det bare å ønske dere en strålende fin onsdag – husk, det er lillelørdag i dag!


(Informasjonen om hukommelse og sånn er hentet fra «Det vurderende øyet» av Cato R. P. Bjørndal)

Legg igjen en kommentar

