Uncategorized

Kjedelige voksengreier #2

Noen av dere husker kanskje jeg skrev et innlegg om kjedelige voksengreier for en stund siden? Vel, nå er det på tide å ta et oppgjør med seg selv igjen;

Med et nytt år kommer en ny mulighet til å prøve å spare så mye som mulig, så i dag tok jeg meg selv i nakken, printet ut årets første kontoutskrift og satte meg ned med kalkulator, nettbank og alt for masse papirer. Er det noe jeg liker, så er det å ha fullstendig kontroll, og et papirsystem som fortjener minst fem (kanskje til og med ti) gullstjerner i boka. Det er bare det at jeg visste på forhånd at februar blir en underskuddsmåned, og selv om det bare er med 20 kroner og inkludert sparing, så klarer jeg ikke og skjønne hvordan jeg kan endre det til å bli en overskuddsmåned. Om det så bare er med en liten 50lapp. Men det betyr også at jeg ikke har råd til noen uforutsette utgifter i februar, så jeg krysser alt jeg eier og har og får sette meg ned og planlegge morgendagens mandagshandling så neste uke blir billigst mulig, den også.

Heldigvis har ikke årsavgiften betalingsfrist før 20. mars (google, jeg elsker deg), og nå som jeg nok en gang er pinlig klar over at sånne boliglån ikke kommer av seg selv og må spinkes og spares til i en halv evighet, så lurer jeg på om jeg rett og slett skal henge forbrukslappen på veggen, som en reminder over hvorfor jeg egentlig burde klippet det bankkortet i to igjen og droppet Islandsturen.

IMG_5027Men det var så utrolig verdt det at det gjør ikke noe!

Mannen har dratt og det er Søndag med stor S, helga har gått alt for fort, banankaka falt virkelig i smak (må si jeg er imponert selv, til å være første gang så smakte den helt absolutt nydelig), og nå vurderer jeg om jeg skal bake kake nummer to i kveld eller i morgen tidlig – det er så moro og pynte og lage bursdagskaker og ta med til klassen! Livet er fint, og nå som jeg har mer eller mindre kontroll over økonomien er jeg klar for å få kontroll over pensum og hva som må lese på fram mot pensum og FoU-arbeid i morgen. Hvordan står det til med deg, har du kontroll?

6 thoughts on “Kjedelige voksengreier #2

  1. huff, de kjedlige voksengreierne som er SÅ viktig også da! Jeg har ikke kontroll, men har nettopp tatt noen drastiske valg for å PRØVE å få kontroll. Jeg og SuperM skal for eksempel flytte hjem, til foreldrene våre liksom, for å få spart opp penger til å kjøpe vårt eget. Et stort skritt tilbake før et KJEMPEHOPP frem. En investering, elns. Hurra for kjedlige voksengreier…

    Lik

  2. Først: tusen takk for utrolig fin kommentar inne hos meg! Jeg er veldig, veldig glad for at du følger meg videre, det blir bra! :)

    Deretter: Så flink du er! Gjett om jeg beundrer deg! Jeg begynte i desember, med å føre opp pengene vi bruker på matbutikker. Det var et lite sjokk, du….! Vi bruker mye mer enn hva vi hadde trodd, særlig mtp at vi har mye av råvarene liggende nesten gratis i fryseren (elg, rådyr, småvilt, fisk osv). Nå har det sklidd litt ut i januar, unnskyldningen er at mannen har jobbet så mye utenfor huset at jeg har vært alene med guttene på dagtid, så kveldstid har blitt skviset til husarbeid, studier og blogging. Men jeg har jo tid. Og jeg vil jo gjerne ha bedre kontroll. Og det krever oversikt. Skal ta dette innlegget med meg, og så skal jeg bli flink igjen :)

    Lik

    1. Tusen takk! Så moro å kunne være til inspirasjon :D Nå er jo vi bare to i husstanden, og så har jeg egentlig alltid vært litt kontrollfreak så det faller litt naturlig, men du og du så deilig det er når man ikke slipper å tenke på det! Lykke til :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

