Reise · Uncategorized

Line tipser

Jeg lovet dere jo en post med mine beste Island-tips, så nå har jeg tatt meg i ørene og rota sammen ett innlegg før jeg glemmer det helt. Jeg kan ikke love dere tipp-topp tips, men neste gang jeg reiser til Island er dette ting jeg garantert kommer til å ta med meg i alle fall.

Først og fremst, bli kjent med valutaen. Vi fikk oss et aldri så lite valuta-sjokk da vi skulle kjøpe bussbilletter fra flyplassen, og vi hadde garantert reist videre til den Blå Lagune med langt færre nerver om vi visste hva vi faktisk betalte for de billettene. Så, til dere som ikke vil gå på den samme smellen, her kommer en liten selv-mekka oversikt som vi aldri hadde klart oss uten;
ISKNOK

Når det kommer til mat fant vi fort ut at det er mulig å spise god mat ganske billig hvis man først tar seg tid til å leite litt, istedenfor å sette seg ned på første og beste restaurant. På Santa Karamba for eksempel, kan du velge i fire forskjellige meksikanske retter til kun 1700,-, blandt annet kjempegode burritos. Hvis du heller kunne tenke deg nuddelsuppe med enten kylling eller biff er Noodle Station plassen å gå, der får du en god porsjon for kun 1190,- og kan få med ekstra kjøtt for bare 240,-. Etter en halv dag på Island fant vi ut at vi hadde med oss mye mindre penger enn vi først hadde trodd, og fordi vi starta turen med en deilig middag på Lava Restaurant i den Blå Lagune måtte vi senke forventningene om gode middager på restauranter, det hadde vi rett og slett ikke råd til. Derfor tilbragte vi en hel dag på Cafè Babalù, hvor de blandt annet har Panini til bare 890,-. De har visstnok også kjempegode crepe’s, men vi måtte velge enten eller og valget falt på en god kopp kaffe og en liten muffins til hver.

_MG_4903

Dagen etter hadde vi planlagt en tur på Kolaportið, Reykjaviks eneste loppemarked, og der var vi så heldige å finne knallgode baguetter i god størrelse til kun 550,- stykket. De har en egen avdeling inne i bygningen hvor de kun har mat, og hadde vi hatt litt bedre råd så er det mulig vi hadde testa ut hestepølse og tørka hai-kjøtt, men vi var tross alt på loppemarked og det var mye morsommere å se om vi kunne stikke av med noen knallgode kles-kupp isteden. Det resulterte selvfølgelig i et enda lavere matbudsjett, så da stoppet vi innom en dagligvarebutikk (kiosk?), krambúð, hvor vi kjøpte knekkebrød, smøreost og hver vår yoghurt til bare 1270,-. Den siste kvelden orka vi ikke gå langt for å finne mat, så vi stoppet på Road House som bare lå to minutter unna hostellet vårt. Der kjøpte vi det morsomste på menyen, Texas Mac ‘n’ Cheese-burger (1895,-) og Donut Burger med melis (2295,-). Hvilken tror du smakte best?

Det er også mulig å bo veldig billig i Reykjavik, og vi valgte selvfølgelig det aller billigste vi fant. På Hostel Floki betalte vi bare 800 norske kroner for to personer, tre netter, og det var til og med inkludert frokost! Det gjorde selvfølgelig det ellers sparsommelige budsjettet vårt litt enklere og opprettholde, og med frokostbuffet som ikke stengte før klokka 10.00 tok vi oss god tid hver morgen til å nyte et par kopper kaffe, frokostblanding og sjokoladecroissants. Rommet var godt og varmt, med skrivebord, speil og gigantisk klesskap, men badet var ofte veldig skittent på gulvet og det var ikke lett å føle seg veldig rein under beina etter en god og varm dusj. Men sånn er det jo og bo på hostel med delt bad. Servicen hos personalet var fantastisk, de hjelper deg med å finne de beste prisene på de beste attraksjonene, men hvis du reiser hit og skulle lure på noe – husk at resepsjonen stenger 15.30.

IMG_4934

Det er mange som har spurt meg om jeg merka noe til svovel-lukta, men med unntak av i den blå lagune tenkte jeg ikke noe spesielt over dét. Men, det tok derimot lang tid før jeg skjønte at det ikke var såpa som lukta vondt, men vannet som lukta svovel. Så noe må du nok regne med!

Så gjenstår det bare å si at jeg håper dere syns dette var nyttige tips, og at om du/dere reiser med bare håndbagasje; tenk varmt – ikke pent. Med mindre du skal nyte Reykjaviks uteliv da, da ville jeg gått for en sinnsykt varm/vindtett/vanntett jakke, for været endrer seg kontinuerlig og plutselig blåser, regner eller snør det. Så praktisk pakking (og nok penger til å kunne være med på alle aktiviteter og turer du bare vil) er mitt aller beste tips!

(Innlegg om Iceland from Below kommer senere, dette innlegget ville blitt alt for langt om jeg skulle hatt med det også, gled deg!)

One thought on “Line tipser

Legg igjen en kommentar

