Uncategorized

Borte bra, hjemme best

… eller?

I hele mitt lange (korte) liv har jeg aldri helt skjønt den setningen der, og som oftest har jeg bytta om og sagt «hjemme bra, borte best» og slengt på Pumba’s fantastiske utsagn på toppen av det hele; Hjemme er der rompa er. Og det mener jeg jo fortsatt, det er bare det at å være på ferie med Kasper, i et hus hvor det er uendelig mange ting å pelle på og alt for dårlig vær til å være ute i, så er liksom hjemme best likevel. Her får han leke med kjeler, banke i bordet, rote i bøker og cd’er og tømme klesskuffene for klær – jeg går trutt etter og plukker opp igjen. Det er lite som kan gå i stykker, og hvis (når) det gjør det så er det ikke så farlig for det er jo enten mitt, eller hans. Dessuten så er det så mye enklere å holde på hverdagens rutiner og forutsigbarhet, ting blir lagt tilbake på plass der det hører hjemme, og ikke minst: jeg kan sove i min egen seng.

Image

Men, så er det den trangen i meg da. Den som skriker etter å fly, etter å være på reise, etter å se nye steder. Den klarer liksom ikke helt å godta at jeg nå har blitt en person som sier «joda, det er koselig å være borte, men det er absolutt best å være hjemme». Derfor fryder jeg meg over at Mille og jeg legger ut på årets første reise allerede på torsdag, mens jeg samtidig nyter det å være hjemme med NRK’s nye serie «Jakten på Norge». Herlig start på uke 1, 2014!

Edit; Jeg glemte konklusjonen! Den skulle selvfølgelig være at hjemme er best når barna er hjemme, men borte er best når barna er borte. Puh!

Hva er best, borte eller hjemme?

5 thoughts on “Borte bra, hjemme best

  1. Fytti katta så søt Kasper er! Kjempefint bilde:)
    Jeg er litt sånn at jeg synes borte er best altså! Lille He synes som regel det også, tror jeg, for hun liker å bli dulla med 24/7, og det får hun jo når vi er borte hos folk:)

    Men når det kommer til å reise på ferie, så eeelsker jeg det!! Eller, dvs, jeg elsket det iallfall før den ungen kom, så får vi se hvordan det går. Jeg, He og mormor skal til Kreta i april, så da får vi testa det også;D

    Har du flydd med bebi før?

    Lik

    1. Takk! :D

      Oj, jeg ser nå at jeg glemte hele konklusjonen – det skulle jo være borte bra, hjemme best MED barn, og hjemme bra, borte best uten :P

      Vi fløy til Bergen når Kasper var bare tre måneder (da sov han begge veier), og så reiste vi til Madrid når han var fem måneder. Det gikk overraskende bra, vi måtte mellomlande i Amsterdam så det var ikke en kort tur, og bortsett fra en times gråt i lufta som resulterte i oppkast (tror du folk kikka på oss eller…), så var han bare blid og fornøyd og sov masse!

      Lik

  2. Borte er noe av det beste, i min mening, da jeg også elsker å oppleve nye steder. Men, det er absolutt godt å kunne komme hjem å slappe av, å ha litt tid for seg selv eller sammen med familien. Det å vite at du har noen som venter på deg hjemme er godt :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

