Foto

Salg av bilder?

For en tid tilbake fikk jeg en forespørsel fra ei som gjerne ville kjøpe noen av bildene mine (!!), og det satte i gang en lang tankerekke hos meg. Hva selger man bildene sine for? Skal jeg selge bildefilen eller bestille til meg selv på lerret og så selge videre? Hva skal prisen være?

Lyng4

Jeg kjenner at jeg blir litt småsprø av dette, for før spørsmålet kom har jeg ikke en gang tenkt på at det faktisk er en mulighet for at noen har lyst til å kjøpe mine bilder. Greit jeg syns de er fine selv, men tanken på at noen vil ha dem på veggen i stua.. Sommerfugler i magen og gåsehud på kroppen!

3

Og det var ikke det eneste som poppa opp i hodet mitt; kanskje det er på tide å vannmerke bildene nå? Kanskje det er lurt å lage egne maler i actions i PhotoShop så bildene kommer i samme stil hvis de skal selges i sett? Er det på tide å oppgradere hele kameraet og investere i et par gode objektiv? 

Granbar1

Helt siden jeg kjøpte meg speilrefleks for mange, mange år siden har interessen for å ta gode bilder bare steget. Jevnt og trutt oppover, med trykk & foto som fag på VGS, med gode tilbakemeldinger og nye profilbilder, og nå fryder jeg meg over at HiT Notodden har et eget studio med alt av utstyr som jeg (om enn noe nervøst) bare må få til å prøve meg i, i løpet av neste semester.

HØST

I tillegg begynner jeg å få taket på de manuelle instillingene, og jeg prøver så godt jeg kan å lære meg hvordan ISO, blender og lukker fungerer i forhold til hverandre. Jeg har lest nesten hele denne siden om foto, og vurderer sterkt å bare kjøpe boka på Akademika om Digital fotografi i praksis – som lyser mot meg hver gang jeg går forbi.

Derfor vil jeg gjerne spørre dere fine leserne mine; Tror du jeg kunne solgt bildene mine, og hvilken pris ville du gitt for hvilket format (lerret, fil, papir, osv.)?

4 thoughts on “Salg av bilder?

  1. Det der med å sette en pris på det man gjør, er helt utrolig vanskelig! Jeg startet for meg selv for et par år siden, og var skikkelig usikker i starten, men så gikk det seg til etterhvert:)
    Jeg bare satte en timepris til å begynne med, og så har jeg bare justert litt her og der etterhvert som oppdragene har kommet, og til min store overraskelse, har ingen løftet så mye som et øyenbryn;)

    Du tar flotte bilder!! Lykke til!

    Lik

    1. Oj, det hørtes lovende ut! Jeg er jo mest redd for å sette en for høy pris og bli skikkelig kjip, hvis jeg bestemmer meg for å selge er det for å tjene litt på sia for å kunne kjøpe mer fotoutstyr liksom :)

      Takk!!

      Lik

  2. Det som er greia er at det er en stor forskjell fra å selge et bilde og å ta et bilde. Når du selger bildene dine på internett får du vanligvis en relativt dårlig pris for dem (jeg har selv jobbet i et bildebyrå som solgte bilder, og da kjøpte kundene bildefilen og gjorde det de ville med den, mens fotografen satt igjen med en liten brøkdel av prisen – vi snakker et par kroner per bilde, så da gjaldt det å få så mange som mulig godtatt av byrået, de fikk heller ikke penger om ingen kjøpte bildet hos oss). Man kan dermed kjøpe et fotografi for rundt en 100 kroner i et stort format med godt kvalitet både til bruk privat eller kommersielt. Møter du på noen som vil kjøpe bildefilene dine for mer skal du selvfølgelig bare selge, men folk flest har en veldig kjip innstilling til digital «kunst» og da spesielt siden det finnes utrolig mye der ute som de bare kan hente ned gratis og deretter printe ut. Å bestille en print selv går ann, men da hadde jeg virkelig lett rundt etter en god forhandler, for slikt er både dyrt og bestiller du et sted som feks fotoknutsen kan det godt hende du rett og slett blir skuffet over resultatet! Jeg har vært inne på tanken selv, og alle stedene jeg har prøvd har rett og slett vært kjipe.

    Å TA bilder spesifikt for noen derimot, det er en helt annen vei å bevege seg ned på, og en som kan stjele mye tid og arbeid og heller ikke betale så mye, men etterhvert utvikle seg til å bli en fin hobby eller til og med jobb.. men jeg skal ikke begynne å skrive en stil om prisingen av det, siden det ikke er det du tenker på engang. ;)

    Lik

    1. Tusen takk for kommentar! Det jeg glemte å skrive i posten er jo det viktigste egentlig: er det virkelig verdt det? For alt det du sier er jo helt rett.
      Jeg ble veldig overraska da forespørselen kom, for det er jo strengt tatt bare å høyreklikke, lagre, og så bestille det man vil ha… Fikk litt troen tilbake på menneskeheten der gitt!

      Men siden spørsmålet først kom, så selger jeg jo mer enn gjerne, men det vanskelig er selvfølgelig prisen :P Jeg tror jeg kommer til å skrive på «foto» siden at det selvfølgelig er mulighet for å kjøpe bildene om noen vil, men med mindre jeg plutselig får ekstremt god økonomi så gjør jeg nok ikke noe mer med det akkurat nå..

      Takk for at du minte meg på alt det over!!

      Lik

Legg igjen en kommentar

