Uncategorized

Vi skriver 2014

Etter å ha tenkt litt så har jeg funnet ut at istedenfor nyttårsforsetter vil jeg i år lage meg noen guide-lines, rett og slett for å minske presset og øke sjansen for å gjennomføre. Føler meg supersmart! I tillegg har jeg lyst til å ha dem synlige et eller annet sted, muligens på første siden i min nye røde Moleskine som jeg har planer om å innvie nå i 2014.

_MG_0131Først og fremst så har jeg virkelig lyst til å bli flinkere til å lage god mat fordi jeg ofte faktisk har tid til det, og gjerne i litt større størrelser så vi kan ha rester til middag (da slipper jeg jo i teorien å lage middag en dag, og hvis det er godt og mye kan jeg bruke det som skolelunsj også, vinn-vinn). Jeg har tross alt skaffet meg «Juksekokeboka» til Susanne Kaluza og så fikk jeg «Den Blårutete Kokeboken» til Ingrid Espelid Hovig av mormor en gang i tiden, så det er inget annet enn latskap som stopper meg.

_MG_4538For det andre så er årsskiftet en perfekt anledning til virkelig å satse på en oversiktlig økonomi som i teorien skal kunne gå i overskudd. De aller fleste utgiftene til bil-reparering er jeg nå ferdig med, sett bortifra den svindyre forsikringa som må betales i slutten av januar, og planen er å først skaffe seg en god buffer-sparekonto. Når den når nivået jeg vil den skal være på håper jeg å få oppretta en høyrente-pluss konto, der en eventuell egenandel til boliglån skal spares opp. Jeg er godt i gang med handling kun på mandager, og ny pc og ny mobil må jeg bare prøve å spare til ved siden av. I tillegg håper jeg å kunne sette av litt til Kaspers sparekonto også, så jeg får ta meg selv i nakken og slutte å kjøpe ting til meg selv «fordi jeg fortjener det». _MG_4542Til sist så har jeg veldig lyst til å klare og gjøre noe med kreativiteten min, det være seg å skrive en bok, begynne å selge bildene mine (et eget innlegg om det kommer senere), gjennomføre DIY(gjør det selv)-prosjekter eller andre ting som måtte falle meg inn. Jeg vil også lese fler bøker, både i skolesammenheng og som hobby, dra på tilfredstillende reiser og prøve å virkelig nyte året. Ny start og hele den klisjéen der, ikke sant.

Jeg har også veldig lyst til å prøve meg på et foto-prosjekt a la Nadia sitt, men jeg vil ikke at det skal bli et prokrastinerings-prosjekt så jeg har bestemt meg for å spare det til den dagen jeg er ute i jobb og ikke trenger å bekymre meg over å lese til eksamen eller å ta notater fra pensum.

Hvilke nyttårsforsetter eller ønsker for 2014 har du?
(PS: har endelig mekka meg BlogLovin’ – følg meg der!)

5 thoughts on “Vi skriver 2014

  1. Så bra ønsker for det nye året! Kjenner jeg også skulle ha jobbet med en bufferkonto, nå som du nevner det. Men det ER jo så kjekt å bruke litt ekstra når man først kan det. Huff, jeg må bli flinkere, kanskje jeg skal adde det på min liste for 2014 ;) også bruke oppskriftene i kokebøkene vi har fått til jul!

    Lik

    1. Takker! Må si jeg digget ditt om de lappene forresten, det hørtes utrolig hyggelig ut!

      Bare det siste halvåret har jeg gått på to økonomiske smeller, først på grunn av NAV som stoppet utbetalingene mine og så verkstedregning på bilen, og det har jeg IKKE tenkt til å gjøre igjen ;P (Men jeg har jo allerede kjøpt flybilletter til Island hoho..!)

      Lik

  2. Greia med guidelines høres veldig smart ut!
    Selv har jeg bare ett nyttårsforsett, og det er å bruke speilrefleksen mer, sånn at He får litt annet enn mobilbilder av seg selv å se på når hun blir stor:)

    Lik

    1. Bra forsett med speilrefleks da! Selv prøver jeg å lære mer om det jeg har, Kasper er liksom i en alder der alt handler om lukkertid og blenderåpning for å få gode bilder :p

      Lik

Legg igjen en kommentar

