Uncategorized

Merkemas

Det er ekstremt sjeldent jeg gidder å henge meg med på diverse blogg-diskusjoner som stadig er å finne her på nettet, men denne gangen skal jeg gjøre et unntak. Hvis ikke jeg tar helt feil, så startet det med denne artikkelen her hos Drammens Tidene, hvor de skriver om at butikken er utsolgt for merkeklær til barn, blant annet luer til 1 400 kroner stykket. Om jeg ikke hadde vondt i hodet fra før, så har jeg det i alle fall nå – og jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg begynte å lese om dette i det hele tatt.

Etter en liten stund kom jeg over flere av Rannveig Heitmanns sine utsagn, og jeg merker at jeg blir litt blåst av banen. Selvfølgelig skal jenta få lov til å bruke drøssevis av penger på merkeklær til ungene sine som bare passer en kort stund av gangen, men hvorfor i huleste skal ho få lov til å si at jeg – om jeg har råd – burde bruke pengene jeg har til overs på dyre klær til ungen min? Og i tillegg mene at jeg er misunnelig på henne og andre mødre som bruker så mye penger på klær til barna sine?

Ja, jeg også syns at det er fint og flott med merkeklær, og jeg er over gjennomsnittet glad i de to lommebøkene jeg hadde med meg hjem fra Miami av merket Michael Kors, men jeg syns det er så sabla unødvendig å legge ord i munnen på andre, og å rakke ned på oss som heller setter av (mer) penger til sparing, eller som heller bruker litt mer på en ferie og har verdien av minnene med oss resten av livet. Personlig foretrekker jeg en god ferie, framfor dyre merkeklær til Kasper som garantert ikke kommer til å passe neste vinter.

Men poenget mitt er – må vi bry oss så inni hampen mye om hva alle andre driver med? Kan ikke jeg få lov til å kjøpe billigklær i fred da? Og så kan dere som kjøper merkeklær få lov til å gjøre det i fred også. Og vær så snill, slutt å fortell meg hva jeg mener og hva jeg burde gjøre med pengene mine, det har du ingenting med!!

One thought on “Merkemas

Legg igjen en kommentar

