Uncategorized

Romanskriving, jeg?

31. oktober kom jeg over noe som kalles for NaNoWriMo – National November Writing Month. Det er en slags konkurranse hvor alle som deltar er utfordret til å skrive en roman på 50 000 sider (hallo, her skal det selvfølgelig stå ord, takk til June som gjorde meg oppmerksom på det!) innen utgangen av november, og etter mye om og men bestemte jeg meg for å registrere meg. Med sommerfugler i magen og en følelse av at dette må være noe av det latterligste jeg noensinne har begitt meg ut på, begynte jeg å skrive. Jeg har absolutt ikke peiling på hvor historien tar veien eller hva den egentlig skal handle om, men det rare er at jeg allerede nå begynner å få en følelse av å virkelig kjenne hovepersonen. Det er utrolig morsomt og spennende, og på nettsiden kan man følge med på hvor mange ord man må skrive hver dag for å komme i mål, finne tips og inspirasjon om det står stille, og også få underveising-evaluering av det du har skrevet så langt.

Nå sitter jeg på bussen hjem fra Oslo, Hannah er med Mille i familieselskap og reiser hjem i morgen, så det var enklest og billigst for henne å bli værende der. Vi har hatt en utrolig koselig uke sammen, og det blir utrolig rart å skulle tilbringe de neste hverdagene alene. Samtidig må jeg innrømme at det skal bli litt deilig, og jeg krysser fingrene for at Kasper har sluttet å hoste seg inn i de sene kveldstimene så jeg kan få litt av søvnen tilbake.

Enn så lenge er planen å skrive på romanen min fram til bilsjuka melder seg eller mac’en går tom for strøm, og kjenner jeg meg selv rett er nok sjansen for å bli kvalm før jeg ikke har noe å skrive på lenger mye større enn det omvendte alternativet er.

Jeg skrev ingen ord i går, så for å komme ajour må jeg klare å harke opp 2000 ord til bare i løpet av dagen/kvelden i dag, og helst enda noen til så jeg får gjort litt av det jeg faktisk må gjøre – lese meg opp på læringsteorier så jeg er klar til eksamen kommer. Ønsk meg lykke til, og hvis du føler du har en forfatterspire i deg vil jeg anbefale deg å besøke http://www.nanowrimo.org!!

2 thoughts on “Romanskriving, jeg?

    1. HAHA, nei tuller du – har jeg slått til med tidenes skriveleif?! Må rettes opp i med en gang, det skal selvfølgelig stå sider :P
      Tusen takk, nærmer meg 5000 i dag og kjenner det er på tide å ta kvelden, hehe.

      Lik

Legg igjen en kommentar

