Hverdag

Kjedelige voksengreier

Noe outfit-bilde ble det ikke i dag, men jeg kan jo si at jeg har følt meg veldig fin hele dagen. Med et kne som ikke er som det skal er det veldig deilig å ha litt kjoler/strømpebukser å velge i så det får litt avlastning! Men det var en liten digresjon, dagen i dag har gått i ett og nå sitter jeg midt oppi kontoutskrifter og penner i flere farger, med middagen på fanget og alt for mange tanker i hodet.

I dag har jeg nemlig tatt en runde med meg selv og regnskapet mitt, for den lille handleturen min i går ble sånn cirka ettogethalvtusen dyrere enn den burde ha vært, og jeg kjente plutselig på en sterk trang til å klippe bankkortet mitt i to, bli fisker og jeger på heltid og kaste mobilen i søpla. Greit nok så har jeg flytta til «her er det kaldt og her skal vi liksom bo», så det var forholdsvis lurt med en ordentlig vinterbukse og nytt superundertøy – men oppå alle de andre tingene jeg «virkelig, virkelig trenger» hver måned så føles det faktisk helt grusomt å bruke så mye penger på noe uplanlagt. For å understreke får jeg nevne at jeg også kjøpte en ryggsekk til 2000,- i forrige uke. For den trengte jeg nemlig. Veldig.

På grunn av dette prøvde jeg for en stund tilbake å innføre et punkt i budsjettet mitt (ja, for inget regnskap uten budsjett da vett) som ga meg lov til å «kaste bort» en viss sum lapper i måneden. Det kan jeg med hånda på hjertet si at jeg absolutt ikke klarte å gjennomføre, da jeg ikke kom fram til hva summen skulle være, engang.

Jeg skriver dette litt for å skryte av meg selv (dønn ærlig), og litt for å gi meg selv et spark i rævva. Jeg har et håp om å opparbeide meg de 15 prosentene som trengs i egenandel til det lånet jeg trenger for å kjøpe meg den leiligheten eller det huset jeg har lyst på, og da er det greit å være fullt klar over hvor pengene tar veien. Spesielt når det går mye på ting jeg ønsker meg mer enn jeg virkelig trenger (selv om jeg trengte vintertøy, sekk og vintersko).

Jeg gruer meg allerede nesten litt til oktober er ferdig og kontoutskriften skal gås over med rød penn, for jeg vet at jeg har brukt mer penger denne måneden enn det jeg hadde håpet på. I tillegg fikk jeg avslag på bostøtte-søknaden og barnebidraget kommer til å gå ned, og så er det snart jul. Jeg elsker å gi bort gode og gjennomtenkte gaver, men i år får jeg være litt mer kreativ i valget! Heldigvis er vi bare halvveis i måneden, og hvis jeg er virkelig, virkelig flink så blir det ikke fler «uforutsette» utgifter denne gangen.

Det var mitt om kjedelige voksengreier, og så er jeg interessert i om du skriver budsjett og regnskap, og om du har noen gode tips? 

5 thoughts on “Kjedelige voksengreier

  1. Så bra gjort! All grunn til å klappe deg selv litt på skulderen! :) Vi burde skrive budsjett, føre regnskap, for også her må pengebruken prioriteres og strekkes et stykke. Men vi gjør ikke det. Derimot forsøker vi å ha et bevisst forhold. Spørre to ganger om dette er noe vi trenger, har lov til. Og så forsøker vi å se hvor pengene tar veien. Kikke gjennom kassalappen når vi har kommet hjem. Vurdere hva som er rimelige middager, hva er dyre.. Sånne små ting. Men jeg har et ønske om å bli budsjett-flink, altså.. :)

    Lik

    1. Takker og bukker! :D
      Det er jo en stor jobb, jeg må innrømme det – og et bevisst forhold til pengebruk fører langt på vei det også. For min egen del så har jeg det med å «glemme» hva jeg har spandert på meg selv når måneden er slutt, og da syns jeg det er så fint å kunne gå over ordentlig, lage kategorier (bensin, matvarer, abbo, spotify. osv.) – og på den måten se hvor mye jeg kan ha i fast trekk på sparing uten å gå i underskudd :) (gikk på en kjempesmell økonomisk i august da NAV plutselig stoppet utbetalingene mine, hvis det skjer igjen har jeg tenkt til å komme sterkt forberedt!)

      Lik

  2. med 2600 kr i tannlege denne mnden så er mitt «budsjett» sprengt for enogenhalv evighet siden.. kjipt.. for jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe endel nødvendig greier denne mnden.. Deriblant vintersko til ungene.. Jaja.. halvannen uke til lønning.. BLÆH!

    Lik

Legg igjen en kommentar

