Hverdag

Oppdrag Lykke

Som en liten pause i dagens «prosjekt-shinings» tenkte jeg at det var på tide å skrive et innlegg inspirert av «Oppdrag Lykke» som går på NRK1 på mandager klokka 19:45.

Litt bevisst og litt ubevisst, begynner jeg sakte men sikkert å bruke det jeg har sett og lært på programmet, og enn så lenge fungerer det med varierende resultater. Det første jeg gjorde var å finne fram en Moleskine-notatbok jeg har lurt lenge på hva kan brukes til, og gjorde den om til en takknemlighetsdagbok (eller takknemmelig, som jeg liker å si). Hver kveld setter jeg meg ned, tenker gjennom dagen og skriver ned (minst) tre ting jeg er takknemlig for. Det går i alt fra forskjellige personer jeg er glad for å ha i livet mitt, til giraff kjøpt på bruktmarked og de grønne plantene mine fra IKEA. Det er en utfordring å komme på konkrete ting jeg er takknemlig for hver eneste dag, men jeg håper det vil føre til at jeg legger bedre merke til hva som er positivt i hverdagen min, og at det blir enklere og enklere jo lenger jeg holder på.

Fortsatt inspirert av programmet jobber jeg for tiden med å lage meg en konkret handlingsplan, da det er enklere å nå et mål hvis du vet hvordan du skal gjøre det. Jeg håper jo å komme meg ajour med pensum, og en plan for hvordan jeg skal gjøre det er allerede laget, og faktisk startet på. Det som gjenstår er hvordan dagene mine skal brukes for å følge den planen, og jeg regner med det blir en «hviledag», to dager med forelesning og to dager med selvstudium. På den måten kan jeg slappe av med god samvittighet på kveldene, og drive med ting som får meg i godt humør i steden. Dessuten håper jeg på å få meg en barnevakt snart, og da kan jeg bruke kveldene på å være sosial med de andre her oppe. Og det gleder jeg meg seriøst til.

Nå er det tilbake til husarbeidet før Kasper skal hentes i barnehagen, for er det noe jeg vet gjør det enklere for meg å nå mine mål, så er det en ryddig atmosfære i hjemmet (hei husmor). Jo mer jeg gjør hver dag, jo mindre blir det å gjøre hver dag. Å ta oppvasken hver kveld er et godt eksempel på akkurat det, da slipper jeg å gå tom for bestikk og bruke halve dagen på å manne meg opp til å ta fatt på berget av kniver, gafler og skjeer som ser på meg og gapskratter fordi de nok en gang har vunnet.

Memo til meg selv; NEI til skippertak! 

Legg igjen en kommentar

