Kasper

Våre husregler, liksom

Er brus sunt? Nei, det er vi vel alle skjønt enige om. Helt ok som kosedrikk på lørdagskvelden, men kanskje ikke til hverdags?

I dag havna jeg i en sånn prat, ikke helt diskusjon, men ikke helt bare svada heller. Selv syns jeg at jeg kanskje er litt vel streng når det kommer til sukker og skjerm og Kasper, når jeg tenker hardt på det – men egentlig, så er det så lett at det er litt latterlig at noen syns det er vanskelig.

Før jeg fortsetter må jeg også understreke at så lenge du som forelder syns måten du styrer hverdagen på er bra nok, så er den absolutt det. Ingen er like, og man må velge sine kamper med omhu. Dette er det jeg syns er viktig å overholde, og så er jeg skikkelig dårlig på andre ting (det er helt sant, superdårlig).

Kasper får ikke saft, kaker, godterier eller den slags med sukker i. Og absolutt ikke brus. Jeg vet jeg sa over her at folk er forskjellige og så videre, men hvem gir egentlig brus til en ettåring? Hva er vitsen med det? Kasper er veldig flink til å drikke vann, og fordi han ikke vet hvordan noe annet smaker (og heller ikke får det servert), så er han veldig fornøyd med det. I barnehagen drikker han melk, men her hjemme går det altså i vann. Når noen spør meg “hvorfor ikke?”, så svarer jeg “ja, hvorfor ikke?”. Nå skal det sies at jeg drikker mest vann selv, og hvis jeg en sjelden gang får lyst på noe annet så passer jeg på å drikke det når Kasper ikke er hjemme eller sover. Enkelt som bare det!

Når det kommer til søtsaker, så går det veldig lite av det her hjemme også. Kasper spiser bananer han, og så har han fått smake på havregrynsvafler én gang (men det likte han ikke, tror dere jeg blei skuffa eller?). Og så blir det jo noen druer i ny og ne. Men jeg bare.. ser ikke vitsen, altså! Det er en tid for alt, og han interesserer seg ikke en døyt – så hvorfor skal jeg introdusere han til slike usunne greier da? Og mens vi er inne på spiselige saker, så har jeg absolutt ingen planer om å ta han med på typ McDonalds heller, for det syns jeg er teit. Da kjøper jeg heller lapskaus på boks, og så spiser vi det til middag isteden. Nam, tenk! (Og kortere tid tar det og, kun 4 minutter, står det på boksen!).

Til sist om det: Jeg bryr meg absolutt ikke om hva du gir barnet ditt, men hvis noen tilbyr Kasper saft så sier jeg for det meste nei. Hvorfor det? Fordi han ikke drikker saft. Hilsen veldig streng mamma.

Det ble veldig langt om mat, så da avslutter jeg veldig kort (forhåpentligvis) om skjerm: Jeg prøver så godt jeg kan og redusere skjermtiden til Kasper til 0, men jeg syns det er vanskelig å stå opp om morran og hvis Kasper da er grinete så hender det at han får se på Shrek på netflix (mens jeg sover – jeg sa jeg var dårlig på noen ting). På engelsk. Hvorfor? Det føles mer lov ut, på den måten. Læringsutbytte, ikke sant. Etter barnehagen hører vi på radio, PC’n er avslått og jeg jobber for tiden hardt med å la mobilen ligge i veska til han har sovnet. Igjen, så syns jeg det er unødvendig å introdusere han for sånt i en alder hvor han ikke egentlig skjønner en døyt om det heller, og syns det er minst like morsomt å bruke mamma som klatrestativ eller bilbane, eller den nye favoritten: kløft er lik klossekurv.

Jeg gleder meg til vi kan sitte sammen på en regnfull søndag og se gode, gamle klassikere på VHS (jada, det er det det går i), men enn så lenge syns jeg det er fint å kunne gå foran som et godt eksempel, og ikke drikke brus og saft, ikke spise godterier og junk, og spesielt: å ikke være klistra til den forbanna skjermen til alle døgnets tider.

Jepp, sånn er det hos oss.

Hvordan har du/dere det; er det noe du syns det er viktigere å overholde/gjennomføre enn andre ting?

3 thoughts on “Våre husregler, liksom

  1. Brus og søtsaker blir en del av lørdager og bursdager før eller siden, men jeg ser ikke poenget med å introdusere det i en tidlig alder. Mye bedre å gi barna sunne alternativer. Godt for hele familien det :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

