Hverdag

Hverdag

Advarsel; Kasper våknet klokka 04.00 i dag, så etter å ha lest over dette her ser jeg at det bare er rot og røbbel. Men det er sikkert morsomt å lese likevel!

Noen ting fra barndommen husker man bedre enn andre, og her om dagen kom jeg på en kassett (må jo ha vært hundre år siden) som mamma eller pappa hadde i bilen. Det var en av Louis Jacoby sine, og jeg vet ikke om akkurat denne sangen var på den kassetten eller ikke, men nå har den plutselig fått en helt annen betydning;

Når en morragretten unge
slår seg vrang og rekker tunge
og nekter å ta klær og støvler på.

Når melkeglasset veltes
og geitostmaten eltes
mellom fingre som er klønete og små.

Så husk at denne dag må du ta vare på,
den forsvinner mellom fingra dine nå.
En gang vil du savne slitet,
da er det for sent å vite
det er du som gjør din dag og tinning grå.

Når skrikinga og skrålet
blir litt mer enn du kan tåle,
og du kjefter på en glede og en lek.

Når du har glemt å leve
midt i hverdagen og strevet,
og tålmodigheten din har satt sin strek…

Refreng

Du er kysten som de engang seiler fra.
Si meg hvem er stor og hvem er liten da
når fremtidshavet ligger som et speil,
så blås din medvind inn i deres seil.

Når lørda’n blir til sønda’,
du ber en stille bønn da
om at unga ikke våkner klokka fem.

Men Vårherre kan’ke love
at du skal kunne sove
når to små kommer inn med morraklem.

Så husk at denne dag må du ta vare på,
den forsvinner mellom fingra dine nå.
En gang vil du savne slitet,
da er det for sent å vite
det er du som gjør din dag og tinning grå.

I dag har jeg vært en tur på Kolsås og besøkt Malin, det var kjempekoselig! Det ble dessverre ikke så mye tid fordi jeg måtte hjem igjen og hente Kasper i barnehagen, men det var absolutt verdt turen. Jeg kjørte litt sånn på måfå retning Drammen, og hadde fått et tips om at jeg burde kjøre lastebilveien gjennom.. Drenbu? Ranbu? Bruba.. Bæbu? Husker absolutt ikke hva det heter, men jeg fant fram uten å kikke på kartet – mannepoeng! Det skumleste jeg vet er å gjøre noe jeg ikke vet hvordan man gjør. Som for eksempel å kjøre et sted jeg aldri har vært før.

Men uansett, Malin startet for en stund siden opp en nettbutikk som heter http://www.badkids.no, og som den gode vennen jeg er og så videre, så måtte jeg jo støtte dette her. Jeg har jo ønska meg klokke siden den forrige jeg hadde ble fylt med sand i barnehagen! Og så har totallet ramlet av tilogmed, det var jo absolutt på tide med en ny. Jeg kjøpte også et iPhone-moustache-awesome-deksel til iPhone 5, for det har jeg bestemt meg for å skaffe når den jeg har dør – og da må man ha et bra deksel. Og så kjøpte Malin for en tid tilbake en shampo for meg, så den fikk jeg hentet og nå skal den brukes! Poenget er at håret mitt skal miste gulrotfargen og bli lysere, så vi får se da vettu.

Nyklokke

Er den ikke fin?

One thought on “Hverdag

Legg igjen en kommentar

