Kasper

Barnehagestart

Som dere nå sikkert har fått med dere så starta Kasper i barnehagen på tirsdag, og han storkoste seg virkelig. På onsdag gikk jeg ut en tur, og det var bare vink og hadebramamma, og når jeg kom tilbake igjen så ble jeg møtt med «åja, der var du ja jeg skal bare fortsette å leke litt». I går var vi litt usikre på hvordan vi skulle gjøre det, men vi møtte opp klokka 8 og jeg gikk hjem klokka 10 med en avtale om at de skulle ringe når det var på tide med henting. 14.30 ringte telefonen, da hadde Kasper sovet i tre timer og viste ingen tegn til at det var på tide å dra hjem igjen.

Jeg leverte til samme tid i dag, og regner med at jeg ikke trenger å hente han før 15.00 i dag heller (og det er egentlig helt greit for jeg har så sinnsykt vondt i korsryggen at psyken min holder på å knekke i to). God tid på å gjøre litt husarbeid og planlegge middag, med andre ord!

Men hvorfor takler Kasper barnehagen så bra?
Jeg er 100% sikker på at alle barn er forskjellige, noen er stille og rolige og liker best å sitte på fanget – og noen er som Kasper: fulle av energi og som trenger aktivisering for å være fornøyde. Jeg begynte tidlig med å ta Kasper med i barnehagen og på barnekoret, hvor han satt på fanget til de andre voksne mens jeg var med og sang. I tillegg var vi heldige og havna i en super barselgruppe, og vi hadde et kjempefint babysang tilbud hjemme i Tjølling. Selv om jeg i hovedsak var med på alt dette for min egen sosiale del, så hadde jeg alltid tanken i bakhodet om at «dette kommer til å telle positivt til barnehagestart».

Kasper er vant med å være borte fra meg, første gang han sov hos pappaen sin var han kun 4 uker gammel. Jeg var skeptisk, men trengte tid til å hente meg inn igjen. Det fungerte kjempebra, og siden da har han sovet hos pappaen sin annenhver helg. Han vet med andre ord at jeg kommer tilbake igjen. Han stoler på at jeg ikke overlater han til noen som ikke er bra, og han vinker hade med et smil om munnen klar for nye eventyr. Jeg smiler også alltid til de jeg leverer han til, og tar meg tid til å prate litt – rett og slett så Kasper skal forstå at det kun er hyggelige mennesker han skal være med.

Det er helt sikkert mange andre måter å forberede barna sine på barnehagestart, og sikkert også noen bedre, men for oss så passa dette midt i smørøyet. På mandag begynner skolen og jeg gruer meg skikkelig ser fram til det, det blir spennende med nye eventyr også for mor.

I dag er jeg sliten, bakken til og fra barnehagen er ekstrem og det er sært men jeg merker allerede forskjell i musklene både i armer og bein, klesvaska må tas og støvsugeren må fram – og på toppen av det hele bestemte kroppen seg for å kjøre på med massive mensensmerter i korsryggen. Den som sa at smertene ble svakere etter fødsel kan ta seg en bolle.

Legg igjen en kommentar

