Bare Line · Foto

Boskoop!

For de av dere som trodde at jeg skulle til Amsterdam i helga.. jeg tok også feil. Marjolein bor i en liten by som heter Boskoop, en time med tog fra Amsterdam – og det er der jeg har vært. Begge steder er i Nederland da, i det minste! Dessuten så hadde det ikke så mye og si, jeg dro for å besøke Marjolein, og det fikk jeg også gjort. Fredagen tilbrakte vi på sykkel, og det var sommerstemning i lufta skal jeg si dere! Jeg husker ikke helt sist gangen jeg satt på en ordentlig damesykkel, men det er helt sikkert at det er veldig lenge siden. Vi prata om alt mulig rart, og jeg syns det var veldig fascinerende å være under havoverflaten når du ikke kunne se en eneste fjelltopp på flere mils avstand. De var også en haug med diker i byen ho bor i, og for meg som aldri har sett noe sånt før så var det utrolig pent. M syns det er tungvint fordi man ikke får lov til å gjøre noe med dem (de aller fleste husene hadde en bro over til tomta si), mens jeg bare syns det var kult at det går an å lage en by på den måten. Alle husene var skeive fordi de sank i bakken den ene eller den andre veien, og det var rett og slett ganske idyllisk.

IMG_0192 IMG_0205 IMG_0212

På lørdag stod vi opp tidlig så vi kunne tilbringe en hel dag i Amsterdam, og så kasta vi bort et par timer på å leite etter en Pixar utstilling vi ikke ante hvor var hen, og bestemte oss for å heller finne en Starbucks for å kjøpe god kaffe. To rører på tur i en by som Amsterdam tilsier mye gåing, mye fundering og ganske lang tid med nesa i kartet, men med hjelp av Canal Bussene og god tid fant vi fram til det vi ville se. Altså, Starbucks Anne Frank’s hus og Red Light District. Alle tre var like vanskelige å finne fram til, men fordi vi ikke hadde tidspresset hengende over oss gjorde vi det hele til en koselig utflukt og stoppet for å spise på veien, for å se på Alex med de morsomme vitsene på Dam Square (ellerhvadetnåvardethet) og for å bare henge litt. Å kjøre båt på kanalene gjorde det siste der mye enklere, og jaggu var de ikke guida også. Jeg har med det lært at kanalene i Amsterdam er 1 meter vann, 1 meter gjørme og 1 meter sykler. Sies det i alle fall. Og så har jeg lært at mange av bygningene lener utover i toppen med vilje, og ikke fordi de har synki i jorda. Det hadde noe med kroker til å heise ting opp av båter eller noe å gjøre, men jeg skal innrømme at jeg fulgte ikke så nøye med for jeg var mer opptatt av å gni nesa så godt opp i vinduet jeg kunne og stirre på alle murbygningene isteden.

IMG_0264 IMG_0324 IMG_0353 IMG_0374 IMG_0399

 

Søndagen tilbrakte vi i Boskoop, i en slags park/skog/en strand (jeg vil bare kalle det et paradis for hunder) hvor hundene til Marjolein fikk løpe fritt og kose seg med andre hunder og i vannet. Jeg lurer på om jeg har utviklet allergi for disse hårete dyrene, for nesa mi har rent og ganen har klødd og øya har vært hovne og det er kanskje fordi vi har hatt en hund oppi senga.. Det kommer seg endelig, men så har jeg klipt (halve) plenen i dag og fordi jeg er allergisk mot grass så hjalp det jo ikke stort.. Men nok om det! (Må bare nevne at Onkel Petter har hjulpet til som barnevakt fordi han var lei av å klippe gress, god deal!)

IMG_0456 IMG_0503

Alt for plutselig var weekend’en min over og vi tura mot Schipol og denne gangens adjø, men jeg håper vi kan få til å ses snart igjen. Det føles virkelig ikke som om det er 2,5 år siden sist vi faktisk prata ordentlig sammen, det er helt utrolig! Jeg er så utrolig glad for alle de flotte menneskene jeg ble kjent med mens vi var i Salamanca, og jeg håper jeg kommer til å fortsette å besøke dem i årene som kommer!

Hverdagens flyttemas har igjen fått lov til å flytte inn i hodet mitt, så de to neste ukene håper jeg at jeg får pakket ned det minst nødvendige og føle at jeg kommer litt ajour med alt som skal gjøres før ferie og utflytting. Ønsk meg lykke til a!

 

3 thoughts on “Boskoop!

  1. Åh! Så herlig med ferietur! Amsterdam og nederland generelt ser ut som et veldig gøy reisemål, synes også det er fasinerende hvordan de bygger i den delen av verden, men ville nok ikke likt det selv, spesielt siden naturen truer byene deres de neste 30-40 årene! ;X

    Lik

  2. I júst found this post because I never read this blog (google translate kinda sucks right)… great story, although you forgot to mention the life changing hole in in my ear ;)
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Lik

Legg igjen en kommentar

